Antwerp Urban Trail 2017 passeert door het nieuwe Havenhuis

Op 15 december 2016, over deze onderwerpen: Sport

Op zondag 12 maart 2017 proeven 10.000 sportievelingen tijdens de CittA Antwerp Urban Trail opnieuw van een uniek parcours. Zoals steeds lopen ze langs en door tal van markante en historische Antwerpse gebouwen. De meest opvallende locatie is het gloednieuwe Havenhuis. Nieuwigheid is ook dat het evenement wordt opengesteld voor wandelaars. Inschrijven kan vanaf vandaag (donderdag 15 december).

De CittA Antwerp Urban Trail is in 2017 aan zijn vijfde editie toe. Start en finish liggen zoals de voorbije jaren in Park Spoor Noord. Eén van de vele hoogtepunten wordt een passage door het nieuwe Havenhuis. Dit iconische gebouw, ontworpen door de overleden architecte Zaha Hadid, is de dagelijkse werkplek voor 500 medewerkers van het Havenbedrijf en fungeert als ontmoetingsplaats voor de vele internationale contacten van de Antwerpse havengemeenschap.

“We zijn blij dat lopers voor deze verjaardagseditie door het fonkelnieuwe icoon van de stad Antwerpen lopen”, glundert de Antwerpse schepen voor haven Marc Van Peel. “Lopers krijgen de unieke gelegenheid om de indrukwekkende voorpoot van het gebouw maar ook de brug tussen het oude en nieuwe gebouw te ontdekken. Stuk voor stuk plekken die anders niet toegankelijk zijn voor het publiek. Het biedt sporters en supporters de kans om het architecturale hoogstandje op de grens van stad en haven te bewonderen tijdens één van de sportieve hoogtepunten van het jaar.”

Voor lopers én sportieve wandelaars

Deelnemers kunnen vanaf 2017 kiezen om het parcours al lopend of wandelend te verkennen. “We kregen de voorbije jaren heel wat vragen van mensen die het parcours al wandelend willen afleggen. Daarom stellen we het evenement nu ook beperkt open voor de sportieve wandelaar. Van de 10.000 beschikbare plaatsen zijn er 1000 gereserveerd voor wandelaars”, zegt Greg Broekmans van organisator Golazo sports.

“Het volledige parcours wordt later bekendgemaakt en zal ongeveer 10 km lang zijn. Dat is iets korter dan de gebruikelijke 12 km van de voorbije jaren. Dat maakt het voor heel wat lopers beter haalbaar en zo past het ook perfect in de voorbereiding voor de Antwerp 10 Miles, die anderhalve maand later plaatsvindt. Het traject zal door de passage in het Havenhuis een stuk noordelijker liggen, daardoor kunnen we ook heel wat nieuwe locaties aandoen. Op die manier blijven we innoveren”, besluit Greg Broekmans.

“Onze loopevenementen spelen een belangrijke rol binnen onze acties om meer mensen aan het sporten te brengen”, zegt schepen voor sport Ludo Van Campenhout. “Met de Antwerp Urban Trail geven we lopers meteen de kans om onze stad en onze monumenten op een andere manier te leren kennen. Ook wandelaars de kans geven om deel te nemen, kadert volledig binnen de filosofie van Sporting A om iedereen meer te laten bewegen. Ook mensen waarvoor zo’n 10 kilometer lopen te hoog gegrepen is, kunnen op deze manier actief kennis maken met de spectaculaire Antwerp Urban Trail.”

Inschrijven vanaf donderdag 15 december

De inschrijvingen voor de Antwerp Urban Trail 2017 openen op donderdag 15 december 2016. Sinds 11 uur kunnen sportievelingen zich inschrijven op www.urbantrailseries.be. Om elke deelnemer het nodige loop- of wandelcomfort te bieden op de soms smalle passages ligt de deelnemerslimiet op 10.000 deelnemers. Tijdens de editie van 2016 was die limiet 1 maand na de start van de inschrijvingen al bereikt. Snel inschrijven is dus de boodschap.

Verantwoordelijke schepen: Ludo Van Campenhout, schepen voor sport