Antwerpen kandidaat WK Artistieke Gymnastiek 2023

Op 14 december 2018, over deze onderwerpen: Sport

Vlaanderen, de Gymnastiekfederatie Vlaanderen (Gymfed) en de stad Antwerpen stellen zich kandidaat voor het Wereldkampioenschap Artistieke Gymnastiek in 2023. Tien jaar na het succesvolle WK 2013 vormt het Antwerpse Sportpaleis dan opnieuw het centrum van de gymnastieksport met de internationale wereldtop. Na de goede prestaties op het laatste WK in Doha (Qatar) met de wereldtitel voor Nina Derwael op de damesbrug, moet de organisatie van het WK een verdere boost geven aan de gymnastieksport in Vlaanderen. Begin mei beslist de Internationale Gymnastiekfederatie of Vlaanderen het WK toegewezen krijgt.

Het Wereldkampioenschap (WK) Artistieke Gymnastiek (toestelturnen) vindt elk jaar in oktober of november in een andere gaststad plaats, uitgezonderd in een Olympisch jaar. Het WK is na de Olympische Spelen de belangrijkste en grootste gymnastiekcompetitie ter wereld. Ongeveer 500 seniorgymnasten uit meer dan 80 landen nemen het tegen elkaar op, bij de dames aan 4 toestellen (sprong, damesbrug, balk en grond) en bij de heren aan 6 (grond, paard met bogen, ringen, sprong, herenbrug en rekstok). De editie in 2023 is de laatste stap in het selectietraject voor de Olympische Spelen 2024 in Parijs.

Tien jaar geleden vond het WK al eens in Antwerpen plaats. De stad Antwerpen wil er ook graag terug haar schouders onder zetten in 2023. Schepen voor sport Ludo Van Campenhout: “Er is een waardevolle gymnastiektraditie in de stad Antwerpen met in 1903 het eerste officiële Wereldkampioenschap, de Olympische Spelen van 1920 en sterk georganiseerde clubs met uitgebreide ledenaantallen. Na de fantastische ervaring van het WK in 2013 willen we heel graag ons steentje bijdragen om deze pre-Olympische editie naar onze stad en regio te halen, waar er naast individuele ook teamcompetities te zien zullen zijn.”

Vlaams minister van Sport Philippe Muyters legt uit waarom Vlaanderen weer kandidaat is: “Na het overweldigende succes op het laatste WK in Doha met als hoogtepunt een wereldtitel voor Nina Derwael op de damesbrug en een knappe 4de plaats zowel Allround als op de balk, willen we het WK terug naar onze regio halen. Gymnastiek is een breed beoefende sporttak in Vlaanderen met bijna 130.000 leden waarin we het op topsportvlak momenteel zeer goed doen. Dan moet je in staat zijn om de hoogste competitie ter wereld aan te trekken en onze Vlaamse atleten de kans te geven te schitteren voor thuispubliek.”

Gymnastiekfederatie Vlaanderen opteert als locatie terug voor de stad Antwerpen en het Sportpaleis. Lode Grossen, algemeen manager, geeft een korte verduidelijking: “Naast de wedstrijdaccommodatie met minimum 6000 publiekszitplaatsen heb je een opwarmingshal nodig, tal van organisatieruimten en kwaliteitsvolle faciliteiten voor de pers en de genodigden. Dit is organisatorisch en financieel voor ons als federatie louter haalbaar in het Sportpaleis in combinatie met de Lotto Arena. Een accommodatie die we bovendien grondig kennen door ons jaarlijkse Gymgala en de organisatie van topevenementen waaronder het WK Acrobatische Gymnastiek dit jaar en het laatste WK Artistiek in 2013.”

De kandidatuur voor het WK Artistieke Gymnastiek 2023 wordt ondersteund met een toelage van 400.000 euro van de stad Antwerpen en 800.000 euro van de Vlaamse overheid. Begin mei beslist de Internationale Gymnastiekfederatie of Vlaanderen het WK toegewezen krijgt of niet.

Verantwoordelijke: Ludo Van Campenhout, schepen voor sport