Antwerpen Leest wil online gemeenschap van boekenfans creëren

Op 14 februari 2020, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)

Antwerpen krijgt een uitgebreid online platform, ‘Antwerpen Leest’. Daarop kunnen lezers heel wat informatie vinden en boekentips uitwisselen.

De literaire sector in Antwerpen bundelt de krachten om boeken en lezen in de kijker te zetten. Daartoe liet ze een nieuw instrument ontwikkelen, waarop zich een online gemeenschap van lezers kan vormen. Alle Antwerpse boekenliefhebbers krijgen met Antwerpen Leest een digitale uitvalsbasis. Iedereen kan er terecht voor lectuurtips, leuke leesplekken, evenementen en heel wat andere inspiratie. Antwerpen Leest is ook verbonden met de Uitdatabank, zodat alle (literaire) activiteiten met de hashtag #antwerpenleest er automatisch verzameld worden. Verder is er ruimte voor langere artikels, zoals een verslag van een geslaagd evenement, een interview met een auteur of een meer thematisch stuk.

De site is vrij toegankelijk, en elke Antwerpenaar kan zich ook opgeven als Stadslezer. Stadslezers zijn Antwerpenaars die er de mogelijkheid krijgen om leestips te delen. Zo bouwt Antwerpen Leest een gemeenschap die aanzet tot lezen, het leesplezier bevordert en verbindingen mogelijk maakt.

“Boeken en literatuur dragen bij tot emancipatie, competentieontwikkeling, cultuurparticipatie en leesplezier. Lezen maakt onze inwoners tot geletterde, lees- en taalvaardige burgers en draagt bij tot een stad waar mensen zich thuis voelen en waar verbondenheid en wederzijds respect heerst. Daarom blijven we werken aan geletterdheid en leesplezier. Met deze gloednieuwe digitale uitvalsbasis stimuleren we onze inwoners om te gaan lezen en laten we ze op een laagdrempelige manier kennis maken met boeken, tips, inspiratie en evenementen”, stelt schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud.

Lancering op 21 februari

De zoektocht naar Stadslezers start op vrijdag 21 februari. Dan wordt de landingspagina op www.antwerpenleest.be gelanceerd en kan iedereen zich engageren om leestips te delen, zodat de Antwerpse online leesgemeenschap kan beginnen groeien.

Boekenruilontbijt – Persuitnodiging

Ter promotie vindt diezelfde dag, vrijdag 21 februari om 9 uur in Bibliotheek Permeke op het De Coninckplein een boekenruilontbijt plaats. Ook de pers is daarop van harte welkom.

Het concept is eenvoudig: wie wil meedoen, brengt een boek mee dat hij/zij graag gelezen heeft en stopt er een leuke boodschap voor de nieuwe eigenaar in. Op het ontbijt zelf wordt het boek gewisseld met dat van een van de andere aanwezigen, zodat iedereen naar huis gaat met een nieuwe, heel persoonlijke aanwinst voor in de boekenkast. Verder is er koffie en thee, croissants voor de eerste 100 aanwezigen, en geeft de Antwerpse woordkunstenares Hind Eljadid een korte performance.

Verantwoordelijke schepen: Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur