U bent hier
Antwerpen ondertekent charter voor een sterk fietsbeleid
Antwerpen wil een fietsvriendelijke stad zijn. Om haar intenties te verankeren ondertekent de stad het charter ‘Sterk fietsbeleid’ van Fietsberaad Vlaanderen.
De programmaraad van Fietsberaad Vlaanderen legde tien uitgangspunten en engagementen voor een sterk fietsbeleid vast in een charter. De stad Antwerpen wil zich engageren om de uitgangspunten van dit charter ‘Sterk fietsbeleid’ op te volgen en er concrete acties aan te koppelen. De stad zal het charter ondertekenen en selecteerde er al vier uitgangspunten uit waarvoor ze tegen 2018 verdere concrete acties zal uitwerken. De vier uitgangspunten zijn:
- Nieuwe technologieën bevorderen het fietsen
- Fietsen als versterking van het economische weefsel
- Het uitdragen van een fietscultuur
- Comfort en veiligheid
Nieuwe technologieën bevorderen het fietsen
Antwerpen kan vandaag uitpakken met het enorme succesverhaal van de deelfietsen Velo. Dankzij moderne technologie is in real time informatie beschikbaar over hoeveel fietsen nog in de stations staan. Zo kan er snel ingespeeld worden om het aanbod te verzekeren. In de volgende jaren zal dit netwerk stelselmatig uitgebreid worden. Het Velo-netwerk kan zo deel uitmaken van het openbaarvervoersnetwerk binnen de stad en de districten.
De stad onderzoekt verder hoe en waar fietsvriendelijke verkeerslichten geplaatst kunnen worden. Die verkeerslichten zorgen ervoor dat de fietsers op een bepaalde route steeds een groen licht op hun pad tegen komen.
Om roodlichtnegatie tegen te gaan, worden aftellichtjes voor fietsers gepland. Momenteel zijn de eerste aftellichtjes voor voetgangersoversteekplaatsen geplaatst.
De stad breidt het meetnet van de fietstelpunten uit. Dat zijn punten waar fietsers geteld worden (zoals aan de twee fietstelpalen aan de Mercatorstraat en aan de kaaien). Op basis van de verzamelde gegevens kan de stad een onderbouwd beleid voeren.
Fietsen als versterking van het economische weefsel
In de districtskernen is er bij heraanleg veel oog voor de noden van fietsers. Dit heeft een positieve impact op de lokale economie. Fietsers kopen immers vaker lokaal, wat de economische motor van de stad en de districtskernen van de nodige brandstof voorziet.
Om de stijgende aantallen fietsgebruikers te blijven verleiden en hen een veilige stallingsplek te bieden, komen er nieuwe fietsparkeerprojecten: op de Groenplaats en het Operaplein. In de districtskernen wordt verder ingezet op de heraanleg van de winkelstraten en het voorzien van voldoende fietsbeugels op regelmatige afstand.
Antwerpen draagt een fietscultuur uit
Niet enkel duidelijke bewegwijzering en specifieke omleidingen tijdens wegenwerken, maar ook specifiek toegespitste evenementenvervoersplannen en bedrijfsvervoersplannen, moeten ervoor zorgen dat iedereen - ongeacht de omstandigheden - op de fiets kan blijven. De stad staat nu met haar project ‘Wijs op weg’ al bedrijven met raad en daad bij om een fietsreisadvies voor werknemers uit te bouwen.
Antwerpen maakt werk van comfort en veiligheid
Bij de heraanleg van straten toetst de Antwerpse mobiliteitsdienst steeds af of het fietsnetwerk nog verbeterd kan worden. De stad kiest ervoor om prioriteit te geven aan het wegwerken van ‘missing links’ in dat fietsnetwerk, zodat de fiets het snelste vervoersmiddel wordt om van A naar B te geraken.
Over Fietsberaad Vlaanderen
Fietsberaad Vlaanderen werd in 2014 opgericht door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. De doelstelling van Fietsberaad Vlaanderen is de ontwikkeling, verspreiding en uitwisseling van praktijkgerichte kennis voor fietsbeleid. Fietsberaad Vlaanderen wil de steden en gemeenten ondersteunen om de dynamiek in hun fietsbeleid te versnellen.
Het charter vindt u op de website van Fietsberaad Vlaanderen: http://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/Charter_SterkFietsbeleid.aspx
Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever – Koen Kennis, schepen voor mobiliteit