Antwerpen ontvangt prestigieus diamantcongres Kimberley Process Intersessional

Op 18 juni 2018, over deze onderwerpen: Diamant

Van 18 tot 22 juni vindt de Kimberley Process Intersessional Meeting plaats in de wereldhoofdstad van de diamant, Antwerpen. Ter gelegenheid van dit congres worden de ‘Fenix’, een nieuwe revolutionaire technologie in het slijpproces, en de nieuwe collectie van ethische diamantjuwelen van ‘My Fair Diamond’ voor het eerst voorgesteld.

Tijdens de Kimberly Process Intersessional Meeting van 18 tot 22 juni komen vertegenwoordigers van de aangesloten 81 lidstaten samen en is meer dan 99% van de wereldwijde handel in ruwe diamant vertegenwoordigd in de Scheldestad.  Hilde Hardeman, Hoofd van de Dienst Instrumenten voor het buitenlands beleid, Europese Commissie leidt het EU-voorzitterschap. Tijdens de intersessional staan enkele belangrijke punten op de agenda.

Zo wil KP inzetten op hervormingen. Tijdens enkele werksessies op de intersessional  gaat aandacht naar verdieping, verbreding en professionalisering van de missie van KP, namelijk de eliminatie van conflictdiamanten en de bescherming van legitieme handel van ruwe diamant. Ook de regionale samenwerkingen vormen een belangrijk focuspunt.
Daarnaast vinden er twee ‘special fora’ plaats.

Een eerste gaat over ‘Innovatie en technologie’ en belicht onder andere innovatieve sales en manufacturing.
Een tweede special forum gaat over ‘Artisanale en alluviale mijnbouw’. Dat laatste is het winnen van diamant in bijvoorbeeld rivierbedden of kustlijnen, waar de diamanten door natuurlijke processen zijn terechtgekomen. Ongeveer 10 miljoen arbeiders en families zijn afhankelijk van artisanale mijnen. Het is belangrijk om samen met de stakeholders te werken aan de implementatie van de 2030 Sustainable Development Goals.

Fenix, een nieuwe revolutionaire technologie in het slijpproces

Tijdens de intersessional wordt ‘Fenix voorgesteld. Fenix is een uitvinding van het Wetenschappelijk en Technologisch Onderzoekscentrum voor Diamant (WTOCD), het collectieve onderzoekscentrum van Antwerp World Diamond Centre (AWDC). Het is een revolutionaire technologie die het slijpproces van diamant volledig automatiseert. Een diamant kan hierdoor 10 tot 20 keer sneller worden geslepen. Het is de allereerste technologie die het mogelijk maakt om onafhankelijk van de ‘was’, of de kristalrichting van een diamant, de steen te slijpen. Sinds de 15de eeuw al verloopt het slijpproces van diamant op dezelfde wijze. Deze baanbrekende innovatieve vorm van wasonafhankelijk en automatisch slijpen, verandert dat op drastische wijze. Antwerpse diamantbedrijven testen het toestel momenteel uit om in september de technologie in gebruik te nemen. Met deze innovatieve uitvinding versterkt Antwerpen opnieuw haar positie als wereldleider.

Voorstelling nieuwe collectie ‘My Fair Diamond’

‘My Fair Diamond’ stelt tijdens de gala-avond van de Kimberley Process Intersessional Meeting zijn tweede collectie voor in Antwerpen. Het project van CAP Source, een bedrijf dat inzet op duurzame logistieke ketens om zo verantwoorde en ethische producten te creëren, bestaat uit een collectie diamantjuwelen waarvan de grondstoffen volledig traceerbaar zijn tot aan de mijn. Bovendien voldoet elke stap in het verwerkingsproces aan de hoogste ethische en duurzame standaarden. Voor de nieuwe collectie werd gewerkt met stenen uit een artisanale mijn in Sierra Leone die ter plekke door CAP Source zijn aangekocht. De NGO Diamond Development Initiative (DDI) is ook partner in het project en is werkzaam in de mijnsite vanwaar de stenen afkomstig zijn. Uiteraard werd met Antwerps talent samengewerkt, zoals met meesterslijper Pieter Bombeke, diamantexperte Nicole Despiegelaere en designer Nedda El-Asmar. Meer informatie over My Fair Diamond staat op https://myfairdiamond.com/.

Over Kimberley Process

Kimberley Process is een internationaal certificatieschema dat de handel in ruwe diamant regelt. Het heeft de eliminatie van conflictdiamanten en de bescherming van legitieme handel van ruwe diamant tot doel. In januari 2018 werd de EU voorzitter van deze internationale samenwerking met overheden en andere actoren in de internationale diamantsector. Het Kimberley Process Certificatie Schema (KPCS) werd in 2003 gelanceerd en legde minimumvereisten op aan deelnemende landen om handel in ruwe diamant als ‘conflictvrij’ te labelen. Sinds KPCS in werking trad, daalde de handel in conflictdiamant van 15% tot minder dan 1%. In 2016 werden diamanten ter waarde van 97 miljard dollar verhandeld binnen het KPCS kader.

Antwerpen als bakermat voor transparantie en compliance

Dat de Kimberley Process Intersessional Meeting in Antwerpen plaatsvindt is niet toevallig. Antwerpen is resoluut tegen conflictdiamanten. Sinds de goedkeuring van het Kimberley-proces vervult Antwerpen de rol van wereldwijde morele leider in transparantie en compliance. In 2018 heeft Antwerpen het internationale voorzitterschap van Kimberley Process. In samenwerking met de federale overheid van België wordt alle diamantenimport en -uitvoer fysiek gecontroleerd via het Diamond Office, dat als voorbeeld dient voor vele andere diamantcentra in de wereld.

Verantwoordelijke schepen: Ludo Van Campenhout, schepen voor diamant