Antwerpenaars geven inspirerende tips voor afvalvermindering in het nieuwe Minder Afval Magazine

Op 20 november 2019, over deze onderwerpen: Stads-en buurtonderhoud

Vanaf deze week krijgt elke Antwerpenaar het Minder Afval Magazine met ophaalkalender 2020 in de bus. In deze editie van het magazine geven Antwerpenaars inspirerende tips om afval te verminderen. Samen met de verdeling van het magazine loopt een campagne om Antwerpenaars aan te zetten om hun afval te verminderen.

Sinds begin deze week verdeelt de stad Antwerpen opnieuw het Minder Afval Magazine met de ophaalkalender 2020 in de wijken waar de huisvuilwagen langskomt. De wijken met sorteerstraatjes krijgen een magazine zonder ophaalkalender. Fons Duchateau, schepen voor stads-en buurtonderhoud: “Met kleine stapjes kunnen we samen de afvalberg beperken. In dit magazine geven Antwerpenaars grote én kleine tips voor minder afval. Ze dragen allemaal bij tot een schone stad. Vooral belangrijk is dat je afval vermindert op de manier die bij je past. Zoek je eigen manier om afval te verminderen en maak mee een verschil voor Antwerpen.”

Tips van Antwerpenaars

“Of je nu douchegel gebruikt of vaste zeep, achteraf ben je even schoon. Hetzelfde geldt voor zeep om je handen te wassen. Zelfs shampoo kan je in vaste vorm krijgen. Dat spaart alweer een plastic flesje uit. Ook shampoobars zijn een succes in ons gezin”, weet Fleur uit Antwerpen-Noord. “Het was eerst wel een beetje raar om naar de viswinkel te stappen met een vershouddoos, of naar de kruidenier met glazen potten”, geeft Veerle toe. “We moesten even zoeken nar winkeliers die ervoor openstonden. In de meeste buurtwinkels lukte dat snel. Daardoor zijn we onze lokale winkeliers heel erg gaan waarderen.”

Naast tips om afval te verminderen bevat het magazine ook heel wat praktische info over recyclageparken, sorteren, De Collectie, … gebundeld in de uitneembare afvalkalender, wat het gebruiksgemak verhoogt.

Campagne

Om de boodschap te versterken loopt er samen met de verdeling van het Minder Afval Magazine een campagne om Antwerpenaars aan te zetten om hun afval te verminderen: affichage in supermarkten en sporthallen, advertenties op winkelkarren, bannering op een onlineschoolplatform en 50.000 bedrukte broodzakken met een minder afval-boodschap.

Verdeling per district

Elk district heeft in 2020 zijn eigen editie van het magazine. Bewoners kunnen hun ophaalkalender gemakkelijk terugvinden en er uitnemen. Bovendien delen de stadsloketten het magazine ook uit aan mensen die verhuizen of aan nieuwe bewoners. Tot einde van het jaar wordt het magazine verdeeld in heel Antwerpen en zijn districten. De ophaalkalender is vanaf 1 januari 2020 ook online raadpleegbaar via www.antwerpen.be/ophaalkalender.

Uitdaging: Doe mee met FC Minder Afval

Deze editie roept ook voor het eerst de Antwerpenaar op om mee te doen met FC Minder Afval, de Schoonste Club van Antwerpen. De stad zoekt Antwerpenaars die de uitdaging aangaan om vanaf  27 januari 2020 honderd dagen lang zo weinig mogelijk afval te creëren. Inschrijven kan tot en met 20 januari 2020 via www.fcminderafval.be.

Verantwoordelijke schepen: Fons Duchateau, schepen voor stads- en buurtonderhoud