Antwerps restauratieprojecten in de steigers

Op 19 november 2021, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele zet het licht op groen voor twee restauratieprojecten in de provincie Antwerpen. De Vlaamse Overheid kent voor deze projecten samen een premie van 143.955,22 euro toe. ‘Dankzij de standaardpremie kunnen eigenaars van onroerend erfgoed via een eenvoudige procedure snel een ondersteuning krijgen om hun erfgoed te onderhouden. Ik ben erg blij dat er massaal gebruik gemaakt wordt van deze regel om het erfgoed in goede conditie te houden. Dat is de beste manier om dure restauraties in de toekomst te vermijden.’, aldus minister Diependaele.

Antwerpen: Elektrische kraan 347 IA

“Verschillende delen van de elektrische kraan 347 IA zijn aan het doorroesten”, laat minister Diependaele weten. “Verf bladdert af door verontreinigde lucht op de locatie waar de kraan heel lang heeft gestaan. De kraan wordt volledig ontroest, hersteld en de tegengiek wordt geschilderd. Ook het zinken dak van de cabine wordt vervangen.”

Deze havenkraan maakt deel uit van de collectie havenkranen van het MAS aan de hand waarvan de ontwikkeling van de bouw van havenkranen nog steeds op fantastische wijze getoond kan worden. Een team van vrijwilligers, veelal oude medewerkers van het kranenbedrijf van Port of Antwerp, staat klaar om belangstellenden rond te leiden langs de havenkranen en ze te informeren. Zonder de havenkranen was Antwerpen nooit de wereldhaven geworden die ze nu is. Voor deze restauratiewerken is een premie van 53.552,42 euro toegekend.

Meer info over het monument: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/200506

Voor alle elektrische museumkranen in het MAS werd in 2017 een beheersplan goedgekeurd: https://plannen.onroerenderfgoed.be/plannen/371