‘Born in Antwerp – Harbour of Creativity’ zet Antwerpse innovatie en creativiteit in de schijnwerpers

Op 30 september 2015

Vanaf december 2015 zet de stad Antwerpen haar creatieve en culturele ondernemers in de spotlight. Onder de noemer ‘Born in Antwerp – Harbour of Creativity’ wordt vanuit een uniek hoofdkwartier een ambitieus programma opgezet met internationale evenementen en expo’s en interventies in de openbare ruimte. Vijf vooraanstaande namen uit de creatieve wereld treden op als curator en zorgen voor een gevarieerde invulling.  

Testgebied voor innovatie

De Antwerpse creatieve scene is uitzonderlijk rijk en divers. Alle creatieve sectoren zijn stevig vertegenwoordigd in de Scheldestad door meer dan 8000 creatieve ondernemingen. Dit betekent dat één op de zes bedrijven in de stad er eentje uit de creatieve sector is. De stad is één creatieve hub met een grote internationale aantrekkingskracht. Dit is te verklaren doordat Antwerpen het ideale testgebied is voor creativiteit en innovatie.

“In Antwerpen is er al sinds de Gouden Eeuw plaats voor vernieuwing. Door de kleinere schaal van deze stad met de blik op de wereld, uitstekende opleidingen en de interesse van de Antwerpse bewoners en bezoekers voor creativiteit, krijgen creatieven de kans echt te vernieuwen. Christoffel Plantijn bewees dat al in de 16de eeuw, vandaag veroveren innovatieve ideeën als Tomorrowland, softwarebedrijf Drupal en onze modeontwerpers de wereld. ‘Born in Antwerp’ wil dat verhaal vertellen en Antwerpen als creatieve proeftuin en inspirerend ecosysteem nog versterken.”

Een gevarieerd programma

‘Born in Antwerp – Harbour of Creativity’ brengt onder meer een programma van internationale topevenementen. Begin december wordt het startschot gegeven tijdens het rondreizende communicatiefestival eurobest, dat samenvalt met het modecongres Fashion Talks. In 2016 wordt onder meer De Invasie verwelkomd, een platform voor jong designtalent. Verder worden expo’s opgezet rond de masterstudenten van de creatieve opleidingen en rond bekende en minder bekende Antwerpse ontwerpers. Het sluitstuk van het jaar rond creativiteit is een vierdaags festival eind september 2016 , tijdens de heropening van het Museum Plantin-Moretus.

Het voorlopige programma vindt u op www.borninantwerp.be. Alle Antwerpse creatieve en culturele ondernemers worden uitgenodigd om samen met de stad dit programma verder vorm te geven, met eigen projecten. Contactadres is info [at] borninantwerp.be.

Een uniek hoofdkwartier als creatief centrum

In het kader van ‘Born in Antwerp’ wordt een hoofdkwartier voor creatief Antwerpen ingericht. Een loods aan het Kattendijkdok-Oostkaai zal het kloppende hart vormen van het project en een staalkaart bieden van wat creativiteit in Antwerpen betekent. Hier is plaats voor creatieve evenementen, voorstellingen, lezingen en expo’s, maar het wordt ook een open ontmoetingsruimte, een inspirerende plek om te werken of vrienden te ontmoeten. Deze locatie kan eveneens ter beschikking gesteld worden aan de Antwerpse creatieve sector, die hier eigen evenementen kan organiseren, voor een breed of professioneel publiek.

Vijf curatoren uit de creatieve sector

Vijf creatieve ondernemers zullen als curator van het project optreden. Vanuit hun ervaring en voeling met de sector maken ze mee inhoudelijke keuzes en zetten ze elk hun eigen creatieve initiatieven op. Deze curatoren zijn: Bruno Pieters (modeontwerper), Axel Enthoven (industrieel ontwerper), Rizon Parein (graficus en 3D-artiest), Lieven Segers (beeldend kunstenaar) en Isabel Van den Broeck (managing director van Creative Club of Belgium).

Isabel Van den Broeck over haar rol als curator: “Het jaar van ‘Born in Antwerp’ is een mooie opstart om Antwerpen als creatieve vrijhaven te profileren. De ambitie voor ons, de curatoren, is dat we komend jaar samen iets installeren en opstarten waarvan er nog vele jaren naweeën gevoeld zullen worden. Het is dus meer dan een evenementenjaar. Het is de bewustwording van ons creatieve potentieel en het zal een aanmoediging zijn om met die talenten iets te doen, deze stad is in constante evolutie en zal creatieven blijven uitdagen.”

Campagne om creativiteit in Antwerpen in de verf te zetten

‘Born in Antwerp’ zal vanaf december uitgerold worden met een uitgebreide communicatiecampagne die het creatieve talent in Antwerpen bekend wil maken bij zowel burgers als bezoekers van de stad.  De campagne wil ook internationaal de unieke positie van Antwerpen als creatieve vrijhaven beter bekend maken. Zo wil de stad de juiste talenten aantrekken.

Burgemeester Bart De Wever onthulde de eerste campagnebeelden en een bijbehorende moodfilm. De baseline van de campagne luidt “Innovative ideas are Born in Antwerp – Harbour of Creativity”.

Burgemeester De Wever licht toe: “Creativiteit zit in het DNA van onze stad. De Antwerpse grond is erg vruchtbare grond, waarop talloze ideeën worden geboren en gerealiseerd. Met dit project en de bijbehorende campagne willen we de aandacht richten op de atypisch creatieve stad die Antwerpen is, maar we willen vooral de creatieve sector de kans geven zichzelf te profileren, naar bewoners, bezoekers, andere bedrijven én internationaal talent. Een grote opportuniteit waarvan we hopen dat ze die massaal grijpen.”

Meer info over de curatoren van Born in Antwerp

Isabel Van den Broeck is managing director bij de Creative Club of Belgium, een organisatie die de creatieven in de communicatiesector verenigt. Voorheen was ze actief als merkstrateeg en global marketing director bij onder meer Kipling.

Rizon Parein begon zijn carrière als graffiti-kunstenaar en ontwikkelde zich als autodidact tot grafisch vormgever, met een specialisatie in 3D-vormgeving. Hij werkte voor klanten als Nike, Louis Vuitton en de film Drive.

Axel Enthoven maakte naam als ontwerper van meubels, bussen, trams, treinen en zelfs medische apparatuur. Meer dan 1900 producten prijken vandaag op de teller van zijn Antwerpse ontwerpbureau, dat tal van internationale prijzen op zijn palmares mocht schrijven.

Lieven Segers is beeldend kunstenaar. Naast solo- en groepstentoonstellingen, trad hij onder meer op als gastcurator in o.a. het Middelheimmuseum en de prestigieuze Duitse openluchtbiënnale ‘Blickachsen’.

Bruno Pieters studeerde aan de Antwerpse modeafdeling en was creatief directeur bij Delvaux en Hugo Boss. Na een lang verblijf in India richtte Pieters het label ‘Honest by’ op, dat zich toelegt op duurzaam, ethisch en transparant geproduceerde mode.

Creatief Antwerpen Netwerkt

Op donderdag 1 oktober organiseert de stad Antwerpen de vierde editie van haar netwerkavond voor creatieve ondernemers. Onder de noemer Creatief Antwerpen Netwerkt worden ze vanaf 19 uur uitgenodigd voor een avond vol inspiratie, ideeën en onverwachte ontmoetingen bij Ampere (Simonsstraat 21,2018 Antwerpen), onder de sporen van het station Antwerpen-Centraal. ‘Born in Antwerp – Harbour of Creativity’ wordt dan officieel voorgesteld aan de sector. De pers is hierbij van harte welkom. Ook creatieve ondernemers kunnen zich nog inschrijven via www.ondernemeninantwerpen.be (> Agenda > Creatief Antwerpen Netwerkt). Klik hier voor de rechtstreekse link. Hier vinden ze ook het volledige programma van de avond.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is