Bouw basisschool en sporthal op Nieuw Zuid van start

Op 11 december 2019

AG VESPA is gestart met de bouw van een gloednieuwe basisschool op Nieuw Zuid. Het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, het Stedelijk Onderwijs Antwerpen en Sporting A bundelen er de krachten om samen onderwijs en sport aan te bieden aan zo’n 200 kleuters en 300 lagereschoolkinderen. Delen van het gebouw kunnen na de schooluren door de buurt- en sportverenigingen gebruikt worden. Het einde van de werken voorziet AG VESPA tegen eind 2020.

De nieuwe, duurzame en groene stadsbuurt Nieuw Zuid krijgt op termijn 2000 nieuwe woningen. Daar horen ook winkels, kantoren en openbare voorzieningen bij. “Een schoolgebouw om de kinderen in deze nieuwe buurt vlot toegang tot onderwijs te geven, mag dus niet ontbreken”, aldus schepen voor onderwijs Jinnih Beels. “Het wordt een brede buurtschool waar ook buurt- en sportverenigingen terechtkunnen.”

Flexibel ontwerp

Compagnie-O architecten liet zich voor de ruimteopdeling van dit nieuwe schoolgebouw inspireren door het concept van Rosan Bosch. Daarbij stimuleren de infrastructuur en de omgeving de kinderen om op verschillende manieren bij te leren. De inrichting bestaat dus niet uit het klassieke klas-gang-principe, maar uit flexibele ruimtes waarmee leerkrachten kunnen inspelen op de verschillende thema’s.

In het gebouw zullen twee verschillende basisscholen huizen. Een grote gezamenlijke inkom doet dienst als centraal ontmoetingspunt. Het vier verdiepingen hoge atrium vormt de circulatie-draaischijf van het volledige gebouw. De twee scholen staan verder naast elkaar gestapeld op de benedenverdieping met gemeenschappelijke functies. Aan de zuidzijde zijn er speelpleinen op verschillende niveaus; van een grote overdekte speelplaats op niveau drie tot rustigere en groene speeltuinen op het gelijkvloers.

Op de bovenste verdieping komt er een grote sporthal die in twee afzonderlijke delen kan opgedeeld worden. Daarnaast is er nog een polyvalente ruimte voor activiteiten als yoga, tai chi, vergaderingen, enzovoort.

Op het derde niveau is er een kleinere sporthal die voornamelijk door de scholen gebruikt zal worden, maar na de schooluren ook door Sporting A zal opengesteld worden. Hier staan spiegels voor bijvoorbeeld danssport.

“Dit project is een schoolvoorbeeld van onze inspanningen om de krachten van sport en onderwijs te bundelen”, zegt schepen voor sport Ludo Van Campenhout. “Daarbij zetten we de sportinfrastructuur buiten de schooluren open voor buurtbewoners en verenigingen. Omdat we van bij de start bij de bouwplannen betrokken zijn, konden we de noden van sportverenigingen reeds aanstippen in de ontwerpfase. Deze grote en kleinere sporthallen bieden dan ook een antwoord op de vraag naar meer ruimte voor sportieve ontspanning in de binnenstad.”

Winst voor onderwijs en buurt

Twee onderwijsnetten onder een dak brengt heel wat kansen met zich mee. Zo biedt dit mogelijkheden om een multifunctionele accommodatie te realiseren zoals de refters en de sporthal. “Er zijn ook heel wat kansen om inhoudelijk samen te werken en gezamenlijk initiatieven op te starten”, weet schepen voor onderwijs Jinnih Beels.

Ook na schooltijd haalt de buurt meerwaarde uit dit gebouw. Zo zorgt Sporting A ervoor dat buurtbewoners en verenigingen gebruik kunnen maken van de sportinfrastructuur. En ook delen van het gelijkvloers kunnen voor de buurt worden opengesteld.

Meer info

AG VESPA, het Autonoom Gemeentebedrijf voor Vastgoedbeheer en Stadsprojecten voor Antwerpen, treedt op als gedelegeerd bouwheer in dit project. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met private partners. Het DBFM (Design, Build, Finance en Maintain)-programma ‘Scholen van Morgen’ van de Vlaamse overheid maakt dit mogelijk.

Meer informatie over dit project staat op www.agvespa.be. Klik hier voor de rechtstreekse link.

Verantwoordelijken: Jinnih Beels, schepen voor onderwijs - Ludo Van Campenhout, schepen voor sport - Fons Duchateau, voorzitter AG VESPA