Café tijdelijk dicht wegens drughandel

Op 14 december 2018

Het college bevestigde vandaag het besluit van de burgemeester om een café in de Julius De Geyterstraat tijdelijk te sluiten. De zaak moet twee maanden dicht wegens drughandel.

Al enige tijd waren er aanwijzingen van drughandel in het café. Er vonden ook al vechtpartijen plaats, en de buurt had te kampen met lawaaioverlast en dubbelparkeerders.

Op 18 oktober 2018 deed de politie onderstaande vaststellingen in het café.

Een aanwezige, een vriend van de zaakvoerder, was in het bezit van 20 dosissen van een halve gram cocaïne en een grote som cash geld. Hij verklaarde later ook dat hij drugs verhandelde vanuit het café. Ook de zaakvoerder was aanwezig en in het bezit van een grote som cash geld.
Meerdere klanten kwamen de inrichting binnen met een of meerdere biljetten van 20 euro in de hand, de gangbare prijs voor een dosis drugs. Zij weigerden daarvoor een verklaring af te leggen.

De reeds aanwezige klanten waren niets aan het consumeren in het café.

Tijdelijke sluitingen
De strijd tegen drughandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om de cafés, volgens artikel 9bis van de Drugwet, tijdelijk te sluiten.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever