Café tijdelijk dicht wegens drughandel

Op 9 december 2016, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde vandaag het besluit van de burgemeester om een café aan het Groeningerplein te sluiten wegens drughandel. Het café moet gedurende twee maanden dicht.

De politie kreeg informatie dat er drugs verkocht werden in een café aan het Groeningerplein. Het café moest vorig jaar al eens sluiten wegens drugoverlast.

Tijdens een observatie stelde de politie vast dat meerdere personen het café heel kort bezochten. Te kort om er iets te kunnen drinken. Enkele klanten veroorzaakten bovendien verkeersoverlast door het aan- en afrijden met hun auto’s. De politie controleerde twee personen die het café verlieten. De ene persoon had 5 gram hasj op zak, de andere 1 gram. Beiden wilden niet meewerken en weigerden een verklaring af te leggen.

Daarna voerde de politie in het café een controle uit. De zaakvoerder was in het bezit van een dosis hasj. Met de hulp van een drughond vond de politie plasticfolie om drugs in te verpakken in een ruimte boven het café. Deze folie was identiek aan de verpakking aangetroffen bij de twee gecontroleerde personen. De politie trof ook twee personen aan die illegaal in het land verbleven. Ze verklaarden dat de zaakvoerder en een kompaan vanuit het café hasj verkochten. In het café ontbrak drank en de kassa was leeg.

De strijd tegen drughandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de Drugwet, gedurende twee maanden te sluiten.

Verantwoordelijke schepen: burgemeester Bart De Wever