Café tijdelijk dicht wegens drughandel

Op 24 november 2017, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde vandaag het besluit van de burgemeester om een café aan de Turnhoutsebaan te sluiten wegens drughandel. Het café moet gedurende vier maanden dicht.

De politie kreeg klachten over drughandel in een café aan de Turnhoutsebaan. Het café moest vorig jaar al eens twee maanden sluiten wegens drugoverlast.

Tijdens een observatie stelde de politie vast dat twee personen hun auto foutief voor het café parkeerden. De bestuurder bezocht heel kort het café. Te kort om er iets te kunnen drinken. Nadat de auto vertrok, controleerde de politie de inzittenden. Ze verklaarden allebei dat ze op zoek waren naar marihuana. Een vriend had hen verteld dat ze drugs in het café konden kopen.

Daarna voerde de politie in het café een controle met drughond uit. Onder de stoel waar de zaakvoerder op zat, vond de politie zes dosissen hasj met een totaal gewicht van 9,2 gram. Achter de toonbank lag een sigarettenpakje met 22,24 gram hasj in. In de kassa trof de politie een precisieweegschaal en een zakje met 7,23 gram bruin poeder aan. Het poeder is voor verdere analyse naar een laboratorium gestuurd. Achter de geldschuif van de speelautomaat stak een grote blok hasj met een gewicht van 300,99 gram. De zaakvoerder werd aangehouden door de onderzoeksrechter.

De strijd tegen drughandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de drugwet, gedurende vier maanden te sluiten.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever