Café tijdelijk dicht wegens drughandel

Op 22 juni 2018, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde vandaag het besluit van de burgemeester om een café aan de Van Kerckhovenstraat te sluiten wegens drughandel. Het café moet gedurende 4 weken dicht.

De politie kreeg informatie over drughandel in een café aan de Van Kerckhovenstraat. Daarom observeerde de politie het café.

Een man bezocht de zaak heel kort. Te kort om er iets te kunnen drinken. De man is bij de politie gekend voor drugfeiten. Kort daarna ging een andere man het café binnen. Na twee minuten kwam hij terug buiten. De politie controleerde deze persoon. Hij had drie verpakkingen heroïne op zak. De man verklaarde dat hij de drugs net in het café had gekocht. Bovendien zei de man dat hij er sinds 2 maanden drugs kocht bij dezelfde dealer.

Daarna voerde de politie in het café een controle uit. De dealer werd gearresteerd. Tussen de zetels vond de politie een verpakking met een gebruiksdosis cocaïne. Het personeelslid achter de toog was illegaal aan het werk. Onder de klanten bevond zich een minderjarige. De zaakvoerder was ook aanwezig in het café.

De strijd tegen drughandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de Drugwet, gedurende vier weken te sluiten.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever