Café tijdelijk dicht wegens drughandel

Op 31 augustus 2018, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde vandaag het besluit van de burgemeester om een café in de Prins Leopoldstraat in Borgerhout te sluiten wegens drughandel. Het café moet gedurende zes weken dicht wegens herhaaldelijke illegale feiten.

De politie kreeg opnieuw melding over drughandel in een café aan de Prins Leopoldstraat. Daarom werd het pand geobserveerd.

De politie stelde vast dat een aantal bezoekers het café slechts enkele minuten bezocht en meteen naar het plein gingen. De politie kon vaststellen dat er minstens drie deals zijn doorgegaan op het plein. Twee afnemers gingen eerst naar het café waarna ze onmiddellijk naar het plein gingen. De zaak werd doorzocht en de politie stelde vast dat het café enkel diende als uitvalsbasis voor de handel in verdovende middelen. De zaakvoerder werd gearresteerd, voorgeleid en aangehouden.

Het café werd gerechtelijk verzegeld en is nu dicht voor een termijn van zes weken. Het was niet de eerste keer dat dergelijke feiten werden vastgesteld in het café.

De strijd tegen drughandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de Drugwet, gedurende zes weken te sluiten.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever