Café tijdelijk dicht wegens drugoverlast

Op 19 januari 2018, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde het besluit van de burgemeester om een café aan de Handelsstraat te sluiten wegens drugoverlast. Het café moet gedurende twee maanden dicht.

De politie controleerde een café aan de Handelsstraat op basis van overlast en een vermoeden dat er drugs werden gebruikt of verhandeld. Zes klanten hadden gebruiksdosissen hasj en weed op zak. Twee van hen verbleven illegaal in het land. Onder een speelautomaat trof de politie een grote blok hasj van 17,49 gram hasj aan. Onder een zitbank vond ze een blokje hasj van 1,38 gram.

Tijdens een tweede controle in het café betrapte de politie een klant die een joint aan het rollen was. Op de vloer lag nog een joint. Vier klanten hadden gebruiksdosissen hasj bij zich. Drie van hen verklaarden dat er joints in het café mochten gerookt worden.

Een andere klant die illegaal in het land verbleef, bezat meerdere verpakkingen met drugs: vijf dosissen hasj met een totaal gewicht van 8,31 gram en drie dosissen met in totaal 0,98 gram cocaïne.

De strijd tegen drughandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de Drugwet, gedurende twee maanden te sluiten.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever