Café tijdelijk dicht wegens overlast

Op 5 oktober 2018, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde vandaag het besluit van de burgemeester om een café aan de  Brouwersvliet te sluiten wegens overlast. Het café moet van maandag 8 oktober tot en met zondag 21 oktober dicht wegens herhaaldelijke en diverse vormen van overlast.

Naar aanleiding van verschillende klachten van overlast gaande van lawaai tot meldingen van drugsbezit en -verbruik, vechtpartijen, openbare dronkenschap, diefstal en het bezit van verboden wapens controleerde de politie de zaak. De politie kreeg in het verleden ook al meldingen over diverse incidenten  in het café aan de Brouwersvliet.

De politie kon op verschillende momenten diverse vaststellingen doen. Zo werkte er in het café een persoon die illegaal in het land verbleef, kreeg de politie een aangifte over mondelinge bedreigingen die door een vaste klant van het café waren geuit, trof de politie personen aan in het café die door een slachtoffer van diefstal waren aangeduid als de daders. De politie trof bij één van de vaststellingen ook een aantal personen aan in het café die stonden geseind voor heling en vrijheidsbeneming.

Tijdens verschillende controles trof de politie cocaïne aan bij een klant. Bij een andere controle werden de verdachten van geweld in het café aangetroffen.  Op diverse momenten was het terras uitgestald, maar hing de toelating hiervoor niet duidelijk zichtbaar. Op nog een ander moment ontaardde een onenigheid in het café in een vechtpartij op de rijbaan. Het slachtoffer van deze vechtpartij bloedde hevig en was onder invloed.

Het café is nu twee weken dicht. Het was niet de eerste keer dat dergelijke feiten werden vastgesteld in het café.

Verantwoordelijke:  burgemeester Bart De Wever