Carl Asaert is nieuwe Sjoe van Antwerpen

Op 3 december 2018

Carl Asaert van de Werkgroep Antwerpen Toegankelijk (WAT) werd vandaag, op de Internationale Dag van personen met een handicap, uitgeroepen tot de ‘Sjoe van Antwerpen’. Deze trofee beloont vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor personen met een handicap. Carl Asaert is al 7 jaar actief lid van de WAT en speelde een belangrijke rol in het opstellen van adviezen voor openbare gebouwen en ruimtes.

Carl Asaert werkt al 7 jaar als vrijwilliger voor de Werkgroep Antwerpen Toegankelijk (WAT). Hij werd lid toen hij in 2011 stopte als docent architectuur aan de toenmalige Artesis Hogeschool en op pensioen ging. Ook toen hij nog geen lid van de werkgroep was, werkte hij samen met de WAT rond het thema toegankelijkheid. Zo werkte hij onder andere mee aan vormingen en inleefmomenten voor studenten architectuur.

Als architect adviseerde hij rond de ontwerpen voor nieuwe openbare gebouwen en ruimtes. Dankzij zijn inbreng werden deze adviezen grondiger onderbouwd. Hij was ook actief in verschillende vergaderingen en werkgroepen rond toegankelijkheid.

Als erkenning voor zijn inzet werd Carl Asaert dit jaar uitgeroepen tot de ‘Sjoe van Antwerpen’.

Sjoe van Antwerpen

De ‘Sjoe van Antwerpen’ is een wisseltrofee voor vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor personen met een handicap. Met deze trofee willen de stad Antwerpen en de adviesraad voor personen met een handicap deze mensen bedankten voor hun harde werk.

Elke Antwerpenaar kon kandidaten indienen. Vervolgens koos een onafhankelijke jury de nieuwe ‘Sjoe van Antwerpen’.

Werkgroep Antwerpen Toegankelijk

WAT bestaat sinds 1993. Verschillende verenigingen van en voor personen met een handicap zijn lid van de werkgroep. De WAT werkt rond het thema integrale toegankelijkheid: ze adviseert rond gebouwen en werven en sensibiliseert burgers en studenten. Dit jaar bestaat de WAT 25 jaar.

Verantwoordelijke schepen: Fons Duchateau, schepen voor sociale zaken en samenlevingsopbouw