Checkpoint Diamond: gratis kwaliteitscheck voor diamanten

Op 13 september 2021, over deze onderwerpen: Diamant

Wie een diamant of een juweel met een of meerdere diamanten gekocht heeft in een Antwerpse zaak zonder het kwaliteitslabel ‘Antwerp’s Most Brilliant’, kan die voortaan snel en gratis laten checken op echtheid en kwaliteit. De stad stelde hiervoor een juwelier aan als ‘Checkpoint Diamond’. De installatie van het controlepunt moet consumenten zowel sensibiliseren als beschermen, en malafide handelaars ontmoedigen.

Na een marktbevraging stelde de stad juwelier Orsini Diamonds, met winkel op de De Keyserlei, aan als ‘Checkpoint Diamond’. Deze zaak vlak bij de diamantwijk voert de gratis kwaliteitscheck van in Antwerpen aangekochte stenen volledig onafhankelijk uit. Ze checken de echtheid en kwaliteit van de aangekochte stenen en juwelen, en streven ernaar de koper binnen het kwartier een attest te bezorgen. Wanneer er een probleem is kan de koper met zijn aankoop en het attest teruggaan naar de handelaar, en/of klacht neerleggen bij een officiële instantie.

Het Checkpoint sensibiliseert en beschermt niet alleen de consument over zijn aankoop. Het creëert ook een afschrikeffect bij malafide handelaars. Een neutraal advies en tegenexpertise over een aangekocht juweel is vanaf nu altijd mogelijk, het wijst de verkopers dus op hun verantwoordelijkheid.

Na een proefperiode van 6 maanden wordt de werking van het controlepunt geëvalueerd. Indien succesvol, wordt het project nogmaals 6 maanden verlengd met dezelfde juwelier. Daarna dient als gewenst een nieuwe marktbevraging te gebeuren.

Olivier Claus, zaakvoerder Orsini Diamonds: “In onze zaak staan vertrouwen en transparantie centraal, daarom hebben we ervoor gekozen om samen met de stad onze schouders onder dit project te zetten. We willen er zo voor zorgen dat mensen met een gerust hart hun droomjuweel in Antwerpen kunnen kopen.”

Peter Wouters, schepen voor diamant: “Wie in Antwerpen een diamant wil kopen en waar voor zijn geld wil krijgen in de vorm van een kwaliteitsvol, duurzaam en eerlijk product, doet dat best bij een van de 24 juweliers die momenteel in het bezit zijn van het kwaliteitslabel Antwerp’s Most Brilliant. Maar emotionele aankopen zoals een juweel gebeuren vaak impulsief, en dan gaan mensen zich pas later vragen stellen. Met de installatie van het Checkpoint Diamond nemen we die twijfel weg: als alles naar wens verloopt, kan de koper met een gerust gemoed naar huis. Met deze nieuwe, kosteloze dienstverlening promoten we Antwerpen nog meer als betrouwbare en transparante diamanthoofdstad.”

Wie een diamant of een bijzonder juweel in Antwerpen wil kopen, vindt tips alsook alle info over het controlepunt op www.visitantwerpen.be/checkpoint-diamond. De stad en de lokale politie nemen het controlepunt ook mee in alle communicatie over diamant.

Praktisch

Checkpoint Diamond @ Orsini Diamonds, De Keyserlei 32, 2018 Antwerpen
       Geopend elke weekdag en zaterdag van 10 tot 18 uur, en op zondag van 11 tot 17 uur

Verantwoordelijke schepen: Peter Wouters, schepen voor diamant