Dag en nacht van de jeugdbeweging

Op 18 oktober 2017, over deze onderwerpen: Jeugd

Op vrijdag 20 oktober, op de Vlaamse Dag van de jeugdbeweging, slaan de Antwerpse jeugdbewegingen de handen in elkaar om te vieren dat meer dan duizend jongeren zich heel het jaar inzetten om kinderen en jongeren een jaar vol spel en plezier te bezorgen. De dag begint met een ontbijt op het Koningin Astridplein om 7 uur in aanwezigheid van schepen voor jeugd Nabilla Ait Daoud. Ook de pers is hierbij van harte welkom. Om 21 uur gaat de Dag van de jeugdbeweging in Antwerpen over in de Nacht van de jeugdbeweging, met een groot feest aan het Noordkasteel.

Antwerpen telt 89 jeugdbewegingen. Dit zijn jeugdverenigingen waar kinderen en jongeren een dag in de week naartoe gaan om allerlei activiteiten te doen, onder begeleiding van vrijwilligers.

“Het vrijwillige jeugdwerk ondersteunen is één van de speerpunten van mijn jeugdbeleid”, verduidelijkt schepen Ait Daoud. “Actief zijn in jeugdverenigingen en jeugdhuizen is immers een zinvolle en toekomstgerichte aanvulling in de opvoeding van kinderen en jongeren tot verantwoordelijke burgers. Ze leren er waarden, normen en competenties die belangrijk zijn in hun verdere leven. Bovendien versterken de jeugdverenigingen het sociale weefsel in de buurt en vergroten ze de ontmoetingskansen tussen ouders.”

In Antwerpen vallen de jeugdbewegingen onder de koepels FOS Open Scouting, KSA, Scouts en gidsen Vlaanderen, Chiro, JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieu), IJD (Jongerenpastoraal Vlaanderen). Antwerpen telt ongeveer 10.000 kinderen en jongeren die lid zijn van een jeugdbeweging. Elk jaar stijgen de ledenaantallen en komen er nieuwe groepen bij. Er is dan ook voor elk wat wils: zeescouts, meisjes-, jongens-, gemengde groepen, kleine of grote groepen,…

Om de grootstedelijke uitdagingen de baas te kunnen, investeren de verenigingen samen met de stad in het verbeteren van lokalen en is er extra ondersteuning door het inzetten van ‘stadswerkers’. Zij zijn de link tussen de stad en de verenigingen en helpen hen bij hun dagdagelijkse werking.

De Dag van de jeugdbeweging is een Vlaams initiatief. Er wordt opgeroepen om in het uniform van de jeugdbeweging naar school te gaan. In Antwerpen start de dag met een ontbijt. Schepen voor jeugd, Nabilla Ait Daoud is om 7 uur aanwezig voor het ontbijt op het Koningin Astridplein. Om 21 uur gaat de Dag van de jeugdbeweging over in de Nacht van de jeugdbeweging, met een groot feest aan het Noordkasteel.

Verantwoordelijke schepen: Nabilla Ait Daoud, schepen voor jeugd