Definitief ontwerp van einde Kerkstraat klaar

Op 15 december 2017

Het laatste deel van de Kerkstraat, tussen de Van de Keilenstraat en de Carnotstraat,  krijgt in de loop van 2018 een nieuwe inrichting. Dit is de laatste schakel op de ‘Rode loper’, de parallelle fietsas aan de Turnhoutsebaan. Het definitief ontwerp is afgestemd op de functie van de Kerkstraat als belangrijke verbindingsweg naar de wijk achter de Turnhoutsebaan..

Inrichting einde Kerkstraat

Dit laatste stuk van de Kerkstraat krijgt aan beide kanten brede voetpaden en aparte enkelrichtingsfietspaden, gescheiden van het autoverkeer. Fietsers krijgen met de nieuwe inrichting vanuit de Kerkstraat een vrije afslagstrook naar de Carnotstraat richting centrum, en vanuit de Carnotstraat naar de Kerkstraat. Ze hoeven dus niet langer mee met het autoverkeer aan te schuiven op het kruispunt. Zo wordt het probleem van rechts afslaan door rood daar infrastructureel opgelost.

Door deze aanpassingen verdwijnt in de Carnotstraat de rechtse afslagstrook die autoverkeer nu nog toelaat om vóór de verkeerslichten naar de Kerkstraat te gaan. In de Kerkstraat schuift de bushalte iets op richting kerk, tot voorbij de Van de Keilenstraat.

Districtsvoorzitter Paul Cordy: “Voor veel fietsers vormen Kerkstraat en Carnotstraat een vlotte en rechtstreekse route naar het stadscentrum. Dankzij de aparte afslag van de Kerkstraat naar de Carnotstraat zullen zij ook sneller en veiliger voorbij dit drukke kruispunt kunnen rijden.”

Voor het autoverkeer blijven er in de Kerkstraat aan het kruispunt afslagstroken naar elke richting en een aparte opstelruimte voor fietsers die links willen afslaan.  Door de straat rechter aan te sluiten op de Carnotstraat  verkleint het kruispunt en wordt het overzichtelijker voor alle gebruikers. Ten slotte schuift de voetgangersoversteek ter hoogte van de tramhalte in de Carnotstraat op richting Turnhoutsebaan, dit om het verkeer dat uit de Kerkstraat links afslaat naar de Turnhoutsebaan voldoende ruimte te geven. De bestaande boom ter hoogte van de oversteekplaats kan daardoor helaas niet behouden blijven. Het kruispunt met de Van de Keilenstraat wordt dan weer verhoogd aangelegd.

De huidige bomen in dit stukje van de Kerkstraat krijgen in het ontwerp meer ruimte.  Aan de kruising met de Van de Keilenstraat en aan de bushalte komen extra groenvakken met nieuwe bomen.

Rode loper: fietsvoorziening op maat van de straat

De komende jaren investeert de stad fors in flankerende maatregelen en werkt ze de belangrijkste ‘missing links’ op de grote fietsroutes weg. Maar ook het doortrekken van deze grote assen tot in het centrum van de stad is van groot belang. Via de ‘Rode loper’ in Borgerhout, een aaneenschakeling van fietsstraten  parallel aan de Turnhoutsebaan, geraken fietsers veilig en vlot naar het centrum van de stad.

De parallelle as loopt vanop het Singelfietspad door de Karel Geertsstraat, de Rechtestraat, de Sint-Lucasstraat, de Sint-Marcusstraat, de Kattenberg, het Laar, de Lammekensstraat, de Helmstraat, de Van de Keilenstraat, de Kerkstraat tot aan de Carnotstraat.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Alle straten op de route, met uitzondering van het Laar, worden ingericht als fietsstraten met verhoogde kruispunten als bijkomende verkeersremmende maatregel. Op het Laar komen over het plein fietsaanduidingen die de weg naar de Lammekensstraat aangeven.  De Lammekensstraat is vandaag ingericht als een woonerf. Hier wordt de rode asfalt, die standaard gebruikt wordt in de fietsstraat, vervangen door rode klinkers. De Rechtestraat krijgt een apart ontwerp omwille van haar geringe breedte. Als alles volgens plan verloopt, kan de aanleg van deze fietsstratenas van start gaan in de loop van 2018.”

Van plan naar uitvoering

De stad is volop bezig met de realisatie van de belangrijkste projecten op de grote fietsroutes. Zo is het Singelfietspad aan de Turnhoutsepoort en op de Noordersingel ondertussen vernieuwd. De fietspaden op de IJzerlaan en de Slachthuislaan worden samen met de heraanleg gerealiseerd.

Op de verschillende fietsostrades worden voornamelijk de ontbrekende stukken versneld aangelegd. Sinds begin april is de nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal in gebruik genomen, een nieuwe schakel op grote fietsroutes van en naar de stad.

Vandaag is de stad volop bezig om de plannen verder uit te werken tot uitvoerbare dossiers. Afhankelijk van het project wordt er nauw samengewerkt met de districten, de provincie Antwerpen, AWV en BAM.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit – Paul Cordy, districtsvoorzitter district Antwerpen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is