Definitief ontwerp vervolg Rozemaaipark goedgekeurd

Op 26 december 2023

Stad Antwerpen keurde het definitief ontwerp voor de tweede en derde fase van het Rozemaaipark in Ekeren goed. Daarmee wordt het park verder uitgebreid, met onder andere een centraal plein en heel wat speelplekken. Volgend jaar zijn er ter voorbereiding al werken aan enkele deelprojecten.

De eerste fase van het park werd afgewerkt begin 2019. In een tweede fase, in het voorjaar van 2025, volgt de rest van het park. In een laatste fase zal de stad tot slot het westelijke deel van het centrale plein en de stedelijke luifel uitvoeren. Waarschijnlijk gebeurt dat in het najaar van 2027.

Schepen voor groen Els van Doesburg: “Met de goedkeuring van het definitief ontwerp zetten we opnieuw een belangrijke stap in de vergroening van de buurt en de verdere opwaardering van het park. In totaal wordt het park uitgebreid met ongeveer 10 hectare en worden er meer dan 140 bomen geplant. Het zal een prachtige groene en recreatieve ruimte worden.”

Centraal plein en speelplekken

Midden in het park komt een centraal plein met een kleine evenementenzone. Aan weerszijden van de waterpartij komen twee luifels in staal. De 'stedelijke' luifel sluit aan bij de evenementenzone en wordt overdekt. De 'groene' luifel is open, wordt geïntegreerd in een groenzone, en krijgt geleiding voor klimplanten.

Ten noorden van dat centraal plein komt een waterspeelplek waar zand en water centraal staan. Verder komt er een sport- en fitnessterrein, met daarnaast een Belgian Red Devil Court, dat door district Ekeren wordt aangelegd.

De speeltuin in de Pater Strackestraat wordt vernieuwd en krijgt een speelplek voor de allerkleinsten en een avontuurlijk speelterrein voor de grotere kinderen.

Schepen voor openbaar domein Erica Caluwaerts: “Het definitieve ontwerp van het Rozemaaipark geeft nog meer mogelijkheden om aangenaam te vertoeven in het groen en in de nabijheid van water. Het centrale plein zal dienstdoen als ontmoetingsplaats en plek voor socio-culturele activiteiten. Ook zijn er tal van andere functies en voorzieningen waar zowel jong en oud van kunnen genieten, met voldoende aandacht voor sociale veiligheid. Kortom, dit park geeft de wijk een nieuwe boost, zorgt voor meer beleefbaar groen en bevordert de sociale samenhang.”

Waterbeheer

Uit een hydrologische studie blijkt dat  de bestaande waterpartij geen verbinding kan maken met de Oude landen en de oorspronkelijke Donkse beek. Hierdoor kan het bestaande bos aan de Ekersesteenweg behouden blijven. De stad plant wel een verbinding met de Ferdinand Verbieststraat, om grote regenbuien in de toekomst te kunnen opvangen. De waterpartij zal ook een buffer blijven voor de wijk, waarbij het hemelwater van de daken wordt opgevangen, en via grachten en poelen naar de vijver wordt gevoerd.

Deelprojecten

In 2024 gaan al enkele deelprojecten van start. Ze vormen een voorbereiding op de parkaanleg en kunnen snel uitgevoerd worden. Zo komt er onder meer een pad tussen de wijk Rozemaai en de fietsostrade, een voetpad langs de Ekersesteenweg, een nieuwe en grotere hondenloopzone, een bloemenweide, en meer zitbanken en vuilbakken in het bestaande park. De parkeerzone aan de Renaat Veremansstraat wordt aangepast. Het bestaande parkeergebouw centraal in het park wordt afgebroken en bouwklaar gemaakt voor het park. Het voormalige terrein van het bisdom aan de Ferdinand Verbieststraat wordt onthard.

Infomoment

Het plan wordt aan de buurt voorgesteld tijdens een infomoment

op woensdag 17 januari
van 15 tot 18 uur
in het JC Rozemaai (voormalig JES), Herman Vosstraat 1A

Meer info is te vinden op www.antwerpenmorgen.be/projecten/Rozemaai.

Erica CaluwaertsSchepen bevoegd voor economie, werk, innovatie, industrie, digitalisering, marketing en communicatie, openbaar domein en rechtszaken

Els van DoesburgSchepen bevoegd voor wonen, groen, dierenwelzijn, stads- en buurtonderhoud, en gezondheids- en seniorenzorg