Demowoning gezond wonen

Op 24 januari 2020, over deze onderwerpen: Welzijn, Wonen

Van 2 maart tot en met 29 mei opent opnieuw een demowoning in Antwerpen. Het is een levensechte woning waarin bezoekers worden geconfronteerd met een aantal ongezonde woon- en leefsituaties. Antwerpenaars leren er in groep hoe ze zelf een gezonde woonomgeving kunnen creëren.

Op maandag 2 maart opent de nieuwe demowoning Gezond (t)Huis in een gebouw van Woonhaven aan de Keistraat 14 in Antwerpen. Tijdens een laagdrempelige en interactieve rondleiding leren bezoekers hoe ze ongezonde situaties zoals CO, schimmel en vocht kunnen herkennen en vermijden. Ze krijgen ook tips om hun eigen leefomgeving gezond te maken met kleine aanpassingen die ze zelf kunnen uitvoeren. Vrijwilligers die eerst een opleiding volgden, geven de rondleidingen.

“Ongezonde woonsituaties zelf herkennen en aanpakken is belangrijk”, zegt schepen voor gezondheidszorg en wonen Fons Duchateau. “Je maakt je woning niet alleen gezonder. Je zorgt er ook voor dat kleine problemen niet groter worden. Daarom organiseren we ook dit jaar een demowoning.”

De demowoning richt zich voornamelijk tot senioren, huishoudens met een laag inkomen en alleenstaande jongeren. Het project is een samenwerking tussen de stad Antwerpen, Woonhaven, Vormingplus en Logo Antwerpen. Antwerpse organisaties kunnen groepen inschrijven voor een rondleiding. Dat kan vanaf maandag 27 januari via www.antwerpen.be/gezondheid.

Verantwoordelijke schepen: Fons Duchateau, schepen voor wonen en gezondheidszorg