Eerste spadesteek sportcentrum Sportoase Groot Schijn

Op 18 februari 2020, over deze onderwerpen: Sport

Vandaag werd de eerste spade in de grond gestoken voor de bouw van Sportoase Groot Schijn aan de Ruggeveldlaan in Deurne. Het nieuwe sportcentrum bevat meerdere zwembaden, twee ijsbanen en een fitness. Het gebouw wordt een nieuwe landmark in Park Groot Schijn. De opening is voorzien in het najaar van 2021.

“Er wordt al heel lang gesproken over dit sportcentrum en nu steken we de spade in de grond”, zegt burgemeester Bart De Wever. “Samen met onze privé-partner Sportoase realiseren we hier een gezinsvriendelijk sportcentrum, met - voor het eerst in onze stad - een recreatief zwembad. Daarmee geven we een antwoord op de vraag naar meer recreatieve sportruimte in Antwerpen en spelen we in op de maatschappelijke tendensen in de sport- en recreatiesector.”

Het sportcentrum Sportoase Groot Schijn wordt het sportieve hart van het park. In het nieuwe gebouw, dat architecturaal aansluit op de natuur van het park, komen een multifunctioneel zwemcentrum, een wellness- en fitnessruimte en een ijsbaan.

“Met de start van de bouw van het sportcentrum Sportoase Groot Schijn schrijven we een nieuw hoofdstuk in de realisatie van Park Groot Schijn”, zegt Peter Wouters, schepen voor sport. “Met de nieuwe ijsbaan stellen we de toekomst van de wintersport in onze stad veilig. Het sportbad biedt de sportieve zwemmers een modern alternatief aan hetzelfde tarief als het Arenabad en gezinnen vinden hun ontspanning in het recreatieve zwembad”.

“Park Groot Schijn is een nieuwe groene long van 83 hectare voor de stad Antwerpen, het district Deurne en omgeving. Het is een oase voor sporters, gezinnen en mensen die rust zoeken in het groen; een troef om jonge gezinnen te overtuigen dat in de stad blijven steeds meer de moeite waard is”, zegt schepen voor patrimonium en groen Fons Duchateau.

“De investeringen in dit nieuwe sportcentrum zijn een belangrijke mijlpaal voor het sportlandschap in Deurne. We zijn blij dat de schop eindelijk de grond ingaat en kijken samen met de clubs en het grote publiek reikhalzend uit naar de officiële opening”, vult Elke Brydenbach, districtsschepen voor sport, aan.

Zwembaden

Het uitgebreide zwemgedeelte van het gebouw bestaat uit diverse zones.

De Sports-zone heeft een 25-metersportbad met acht oefenbanen en zes wedstrijdbanen. Hierin kunnen scholen, clubs en individuele zwemmers terecht voor hun sportieve zwembeurt. Het instructiebad is voorzien van een schoonspringinstallatie, tribune en beweegbare bodem tot -3,8 meter.

Het meest uitgebreide gedeelte is de Fun-zone met een spraypark (een ondiepe zone met interactieve speelelementen), golfslagbad, waterversnellingen en een peuter- en kleuterzone. Voor iedereen die wat meer uitdaging wil, is er een glijbanencomplex met onder andere een looping, Tube Slide en grote familieglijbaan.

Er komt ook een Relax-zone met een warme lagune, warmtemuur, sauna’s, dompelbad, stoombad en twee buitenbaden met ligweide.

IJsbanen

Sportoase Groot Schijn zal ook ruimte bieden aan maar liefst twee overdekte ijsbanen en wordt zo de grootste van het land. De eerste ijsbaan van 450 m² bevindt zich op het gelijkvloers en heeft vier kleedkamers, een polyvalente ruimte en een brasserie. De ijsbaan van 1800 m² op de eerste verdieping kan multifunctioneel ingezet worden door mobiele scheidingswanden. Hierdoor kunnen verschillende activiteiten gelijktijdig plaatsvinden. Er zijn ook twee grote kleedruimtes voor de uit- en thuisploeg bij wedstrijden. Boven deze ijsbaan is nog een tribune voorzien.

Fitness

Naast zwembaden en ijsbanen krijgt het nieuwe gebouw ook een grote fitnessruimte met een up-to-date aanbod aan groepslessen.

Brasserie

Verder komt er een brasserie met tribune die zicht biedt op het zwembad en buitenbad en een terras met uitkijk op het park.

Sportoase Groot Schijn zal een pionier zijn als het op duurzaamheid aankomt:

• volledig verwarmd door warmtepompen
  • chloorarm concept voor de desinfectie van de baden
  • zonnepanelen
  • de warmte van de koeling van de ijsbaan zal gebruikt worden voor de verwarming van het zwembad
  • frequentiesturingen op pompen
  • recuperatie van het spoelwater dat via een UF-RO zal omgezet worden tot zwembadwater
  • regenwaterrecuperatie voor sanitair
  • gebruik van led-verlichting in het hele gebouw
  • gebruik van beton om de buitenwanden luchtdicht te maken

Over Sportoase

Sportoase is een bedrijf dat zich richt op publiek-private samenwerkingen, met als doel sportmogelijkheden en beleving binnen steden en gemeenten naar een hoger niveau te tillen. Sportoase zorgt als private partner voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van sportinfrastructuur, maar steeds in nauw overleg met de lokale overheid die dankzij doorgedreven inspraak wel de controle behoudt.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever - Peter Wouters, schepen voor sport - Elke Brydenbrach, districtsschepen van Deurne voor sport