Geslaagde inspeeldag in het speelbos Park Groot Schijn

Op 20 maart 2016, over deze onderwerpen: Jeugd, Parken, Recreatie

Vandaag hebben de jeugdverenigingen uit Deurne het speelbos in Park Groot Schijn officieel ingespeeld met een groot bosspel. Zo moest elke groep onder andere een kamp bouwen en een er een vlag voor maken. Het speelbos is het tweede project dat werd afgerond in de aanleg van het volledige Park Groot Schijn. In mei starten de aanleg van de eerste sportkamer en de aanleg van de paden en natuur rond deze kamer.

Vandaag hebben zo’n 220 kinderen van 7 jeugdverenigingen uit Deurne het bos in Park Groot Schijn officieel ingespeeld. Elke groep kon in het eerste deel van het spel materiaal verzamelen om een zo groot mogelijk kamp te bouwen in het bos. Na een inspectie van alle kampen door de aanwezige schepenen konden de kinderen elkaars vlag veroveren door levende Stratego te spelen. De groep die de meeste vlaggen wist te veroveren, mocht op zoek naar de sjerp van Nabilla Ait Daoud, schepen voor jeugd, en Elke Brydenbach, districtsschepen voor sport en jeugd in Deurne. Het spel werd afgesloten met een gezamenlijk lied.

“Wanneer we het hebben over speelruimte moeten we verder durven denken dan de grenzen van een speelterrein. De bestaande natuurgebieden moeten we dichter bij onze kinderen brengen en bij de ontwikkeling van die natuurgebieden moeten we ook én vooral denken aan onze jeugd. Dit speelbos is daar een mooi voorbeeld van”, stelt schepen Ait Daoud.

Een gebied in verandering

Het masterplan Park Groot Schijn legt in het hele gebied ‘kamers’ vast waarbinnen een bepaalde activiteit kan plaatsvinden. De kamers worden met elkaar verbonden door ‘groene voegen’ waarin wandelpaden, wadi’s, zit- en ligplaatsen en de natuur een plek vinden. Het speelbos is de tweede ‘kamer’ die klaar is, naast de volkstuinen en natuuraanleg in het zuidelijke deel van het park. Met de aanleg van de eerste sportkamer start een volgende grote fase in de realisatie van het volledige park.

Hier krijgen twee voetbalclubs (Koninklijke Deurne OB en KVC Olympic Deurne) en twee korfbalclubs (Kon. Deurne Korfbalclub en Spartacus korfbal), die nu verspreid zitten in het gebied, samen een gloednieuw gebouw en vier kunstgrasvelden. Drie van die velden kunnen gebruikt worden voor voetbal en korfbal, een vierde enkel voor voetbalwedstrijden. Tussen de sportvelden komt het sportgebouw met tribunes, kleedkamers en een cafetaria voor elk van de betrokken clubs. De werken starten in mei 2016. Zo kunnen de clubs het seizoen 2017-2018 aanvangen op de nieuwe site.

In 2016 start het ontwerp voor het eerste deel van de ‘groene voegen’ doorheen het park. Het voorontwerp wordt een blauwdruk voor de rest van het park. Ook het ontwerp voor de andere deelprojecten, waaronder de jeugdkamer, het woonwagenterrein en de site van de hondenscholen gaat dit jaar van start.

Een park voor iedereen

“Het masterplan Park Groot Schijn maakt van het bestaande lappendeken van verenigingen en natuur één leesbaar geheel waar recreatie, sport, natuur en verenigingsleven elk hun plaats vinden”, zegt schepen voor sport en publiek domein Ludo Van Campenhout. “Het plan kreeg vorm door een unieke samenwerking tussen alle betrokkenen binnen het gebied. Voor dit participatietraject won de stad Antwerpen in 2010 de prestigieuze Vlaamse Ruimtelijke Planningsprijs en drie maanden geleden werd het participatiecharter tussen de stad, het district Deurne en alle andere betrokkenen vernieuwd. Daarin werd officieel vastgelegd dat we deze unieke vorm van samenwerking, inspraak en medewerking tussen alle partners verder zetten.”

Verantwoordelijken: Nabilla Ait Daoud, schepen voor jeugd - Ludo Van Campenhout, schepen voor sport en publiek domein - Rob Van de Velde, schepen voor stadsontwikkeling - Elke Brydenbach, districtsschepen voor sport en jeugd