Gloednieuw sportcentrum De Schinde in Ekeren feestelijk geopend

Op 23 juni 2018, over deze onderwerpen: Sport

Vandaag is in het Hagelkruispark in Ekeren het gloednieuwe sportcentrum De Schinde feestelijk geopend. Het wordt de nieuwe thuisbasis voor Turnkring Deugd en Moed Ekeren, Atletiekclub Break en voetbalclub ESVO. Met deze extra sportaccommodatie wordt de omgeving van het Hagelkruispark, waar nu al openluchtsportcentrum en zwembad De Schinde gelegen zijn een echte sportcluster.

Het nieuwe sportcentrum De Schinde bestaat uit een gymhal en cafetaria voor turnkring Deugd en Moed Ekeren, kleedkamers en een clublokaal/cafetaria voor atletiekclub Break en voetbalclub ESVO.

De Ekerse gymclub Deugd en Moed wilde al langer een betere accommodatie. Door het gebrek aan infrastructuur moest de club immers leden weigeren. “Door dit nieuwe turngebouw geven we alle kansen aan Deugd en Moed Ekeren om verder te groeien”, zegt schepen voor sport Ludo Van Campenhout. “Ze kan nu haar werking centraliseren in één vast turncentrum. Zo geven we opnieuw een boost aan de gymnastieksport in Antwerpen.”

Deugd en Moed Ekeren wil in dit nieuwe sportcentrum meer inzetten op stages en opleidingen in samenwerking met Vlaamse federatie Gymfed. De stad zocht naar een geschikte locatie voor Deugd en Moed Ekeren. Kwaliteitsvolle, specifieke sportaccommodatie is immers iets waar de stad aan werkt. Na onderzoek bleek dat het Hagelkruispark de beste locatie was voor de inplanting van de gymhal.

Het Hagelkruispark grenst aan het stedelijke zwembad De Schinde. In het park bevindt zich ook het openluchtsportpark De Schinde dat bestaat uit een voetbalveld, een atletiekpiste en lokalen van een scoutsgroep die zich richt op kinderen en jongeren met een handicap. Met de komst van de gymhal ontstaat er aan het Hagelkruispark een volwaardige sportcluster.

“Met Nicolaas Cupérus ligt de wieg van de internationale turnsportbeweging in onze stad. Deze Antwerpenaar was de eerste voorzitter van de Fédération Internationale de Gymnastique en de stuwende kracht achter deze sport in Vlaanderen. Hij bracht in 1903 het eerste wereldkampioenschap naar Antwerpen. We willen dan ook blijven investeren in de turnsport in Antwerpen”, vervolledigt Ludo Van Campenhout.

Kans aangrijpen om bestaande infrastructuur te vernieuwen

De komst van de nieuwe gymhal in het Hagelkruispark vormde een goede aanleiding om er de bestaande, oude infrastructuur (kleedkamers en ontmoetingsruimten) aan het voetbalveld en atletiekpiste te vernieuwen en de clublokalen, kleedkamers en opslagruimten van atletiekclub Break en voetbalclub ESVO in het nieuwe gebouw te integreren. Dat is niet alleen een optimalisatie van het ruimtegebruik, maar ook van het energieverbruik.

Bovendien krijgt het park zo een betere verbinding met het nieuwe zwembad en kan er een wandelpad aangelegd worden doorheen het park van aan de Oorderseweg tot aan het Groot Hagelkruis. Samen met de heraanleg van het centrale plein zorgen al deze elementen voor een opwaardering van de site. Deze heraanleg is begin deze week gestart en loopt tot begin oktober.

Bouwproject met hart voor ecologie

Het nieuwe sportcentrum is 76 meter lang en 9,5 meter hoog. In totaal bedraagt de oppervlakte 17.000 m². Het gebouw werd ontworpen door de architecten Tomas Nollet en Hilde Huyghe. Net zoals alle bouwprojecten van de stad is dit ook een bouwproject met de nadruk op energiezuinigheid: het is een passiefbouw, wat betekent dat de volledige buitenschil enorm geïsoleerd en luchtdicht is. Oververhitting wordt vermeden door de betonnen overhangende luifel, zonwerende beglazing met beperkte oppervlakte en massieve buitenmuren. De technische installaties (ventilatie, verlichting, verwarming, sanitair, warm water, spoelingen van de douches voor legionellabeheersing, …) werken geautomatiseerd en kunnen van op afstand beheerd worden.

Aan het sportcentrum hangt een prijskaartje van 4.075.000 euro (inclusief alle kosten), volledig gedragen door de stad Antwerpen. Voor de omgevingsaanleg rond het nieuwe gebouw zorgen de stad en district Ekeren samen ook nog voor een financiële ondersteuning. De 3 sportclubs staan in voor het onderhoud van hun specifieke deel van het gebouw. De kleedkamers worden onderhouden door Sporting A. Naast de ondersteuning van het bouwproject levert de provincie Antwerpen een mooie bijdrage, in de vorm van een subsidie aan turnkring Deugd en Moed Ekeren. De subsidie bedraagt 150.000 euro, die gedurende 10 jaar in schijven van 15.000 euro wordt gestort aan de club. Het district Ekeren geeft zowel aan turnkring Deugd en Moed Ekeren als aan voetbalclub ESVO ook nog een subsidie voor de cafetaria/het clublokaal.

Sportspecifieke infrastructuur

Sporting A wil zoveel mogelijk Antwerpenaars aan het bewegen krijgen. Hiervoor voorziet de stad in moderne en aangepaste sportaccommodaties voor de verschillende Antwerpse sportverenigingen. Naast de bouw van enkele multifunctionele sporthallen zoals sporthal Het Rooi 2 en Wilrijkse Plein is er ook nood aan sportspecifieke infrastructuur, zoals bv. het nieuwe sportcentrum De Schinde.

Verantwoordelijken: Ludo Van Campenhout, schepen voor sport - Sabine Coene, districtsschepen voor sport