Groen licht voor restauratie gevels van de Sint-Laurentiuskerk in Antwerpen

Op 27 december 2021

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele zet het licht op groen voor de volgende stap in de restauratie van de Sint-Laurentiuskerk in Antwerpen. De Vlaamse overheid kent hiervoor een premie van 476.640,12euro toe. ‘In een eerste fase werden middelen toegekend om de toren, het dak en de gevels bovendaks te restaureren. Nu zijn de lage gevels van de kerk aan de beurt.’, aldus minister Matthias Diependaele. ‘Investeren in ons onroerend erfgoed draagt in de eerste plaats bij tot werkgelegenheid in de bouw- en restauratiesector. Maar door ons patrimonium te gebruiken als cultureel en toeristisch uithangbord levert deze investering op termijn ook een economische meerwaarde op. We maken van Vlaanderen een aantrekkelijke plek om in te wonen, om te ondernemen, te bezoeken en van te genieten’.

In deze restauratiefase worden belangrijke herstellingswerken aan de witte natuursteen, de kunststeen, het baksteenmetselwerk en het voegwerk uitgevoerd. Ook wordt het smeedwerk en buitenschrijnwerk hersteld, net als alle glas-in-loodramen. De glas-in-loodramen krijgen een beschermende buitenbeglazing.

De kerk wordt gedeeld met de Georgisch-Russische gemeenschap. Er is een samenwerkingsverband met de orgelklas van het conservatorium en er vinden regelmatig concerten en andere culturele manifestaties plaats. De Sint-Laurentiusparochie werd in 1659 gesticht. De huidige kerk is het vierde kerkgebouw op deze plaats. In 1988 werd de kerk beschermd als monument. Voor de restauratiewerken is een premie van 476.640,12 euro toegekend.