Herdenkingsmonument voor Poolse bevrijders op Schoonselhof

Op 8 mei 2021

Op zaterdag 8 mei huldigde stad Antwerpen een herdenkingsmonument in voor de Poolse militairen die ons land mee bevrijdden. Negen van hen liggen begraven op het Schoonselhof.

Antwerpen werd bevrijd door de Britten, maar ook Amerikaanse, Canadese en Poolse troepen hadden hun aandeel in het verdrijven van de bezetter uit België.

Zo speelde de 1ste Poolse pantserdivisie onder leiding van generaal Maczek een cruciale rol bij de bevrijding van verschillende steden in België en Nederland. Na de oorlog verbleven deze militairen in Antwerpen. Een aantal van hen vond hier een partner en vestigde zich in de stad. Zij verwierven na verloop van tijd de Belgische nationaliteit. Na hun overlijden kregen zij een plaats op een van militaire ereperken op het Schoonselhof.

Herdenkingsmonument

Antwerpen besliste om een herdenkingsmonument voor de Poolse bevrijders op te richten. De stad benadrukt daarmee haar bijzondere band met hen en toont haar waardering en dankbaarheid voor hun waardevolle historische rol.

Het monument is opgericht in duurzame natuursteen en bevat een gedenkplaat ter ere en nagedachtenis van de militairen.

In aanwezigheid van de Poolse consul-generaal huldigde schepen voor begraafplaatsen Fons Duchateau op 8 mei het monument in. Die datum is niet toevallig gekozen: 8 mei is Bevrijdingsdag of V-dag, de dag waarop nazi-Duitsland in 1945 officieel capituleerde.

De negen graven werden tevens voorzien van een kokarde (rond insigne) met de Poolse tweekleur en op het militaire perk werd de Poolse vlag aangebracht. Enkele Poolse oud-strijders en leden van reconstructieverenigingen in authentieke uniformen, de directie en leerlingen van de Antwerpse Poolse school en verschillende Pools-Vlaamse nabestaanden van de militairen brachten een hulde.

Meer info over de Tweede Wereldoorlog in Antwerpen en de herdenking ervan door de stad staat op www.antwerpenherdenkt.be.

Verantwoordelijke schepen: Fons Duchateau, schepen voor begraafplaatsen