Herover de forten op zondag 15 mei 2016!

Op 30 maart 2016, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme), Parken, Recreatie, Senioren, Sport

De 8e editie van de Fortengordel rond Antwerpen presenteert een recordaantal van 22 deelnemende forten, die het publiek verrassen met hun boeiende verleden en hedendaagse activiteiten. Dit jaar focust de Fortengordel extra op actuele invulling, streekproducten en kunst. Fiets naar je buurtfort via de Brialmontroute of één van de vier andere suggestieroutes.

Tijdens de Fortengordel op 15 mei a.s. openen 22 forten in de provincie Antwerpen hun poorten. Je ontdekt hun rijke geschiedenis en geheime natuurschatten tijdens rondleidingen en verrassende activiteiten, zoals boeiende tentoonstellingen, exclusieve natuurwandelingen, of historische verhalen. Geniet dit jaar extra van het lokale aanbod aan streekproducten of de monumentale kunst van FORT ART, die in 5 forten te bewonderen is.

Gedeputeerde Luk Lemmens erkent: "Reeds 7 jaar organiseert de provincie Antwerpen dit evenement om de forten rond Antwerpen extra in de kijker te zetten. De omvang en kracht van de forten als voormalige militaire bolwerken maakt indruk op jong en oud. Maar anno 2016 evolueren steeds meer forten naar unieke locaties met een actuele invulling als cultureel, sport-,  of sociaal verenigingscentrum of als waardevol natuurdomein. Een evolutie die we via het Strategisch Project Fortengordels van harte ondersteunen en stimuleren. Ik nodig iedereen uit deze hedendaagse variatie te ontdekken! Voor wie graag met een goede historische basis vertrekt, kan ik van harte de tentoonstelling ‘Antwerpse Forten 1914-1918’ in Fort 4 te Mortsel aanbevelen."

UITGEBREID PROGRAMMA
Bijzondere rondleidingen, spannende verhalen en exclusieve natuurwandelingen staan op het programma. Re-enactments, vertellers en andere voorstellingen nemen je mee op reis door de tijd. Naast het historische aspect staat ook het actuele aanbod van de forten in de kijker. Ontdek dat veel forten evolueren naar actieve verenigings- of cultuurcentra, sociale en sportieve trefpunten, of waardevolle natuurgebieden. Met proevertjes van lokale streekproducten wordt aan de inwendige mens gedacht. Wist je dat enkele forten een eigen biertje hebben? Of dat in Fort Wommelgem plaatselijke imkers heerlijke honing maken? Fort Kessel biedt je dan weer een heuse streekproductenmarkt aan.
Voor hedendaagse kunst kan je terecht in vijf forten die meewerken aan het project FORT ART (Borsbeek, Duffel, Edegem, Lier en Liezele). Bewonder daar de monumentale kunstwerken van Jan De Cock! Fort 4 in Mortsel pakt uit met de tentoonstelling Antwerpse Forten 1914-1918. Die vertelt het verhaal van de forten voor, tijdens en na de Eerste Wereldoorlog. De meeste forten verwelkomen je van 10 tot 18 uur. Het gedetailleerde programma, het overzicht van de locaties en de bijbehorende fietsroutes, vind je op www.heroverdeforten.be. Tot dan!

FIETSEN
Trek je er graag een dag op uit? Neem dan je fiets en waag je aan de prachtige Brialmontroute. Via een lus van ca. 44 km lang passeer je langs heel wat forten uit de binnengordel rond Antwerpen. De vier andere suggestieroutes brengen je telkens langs 3-5 regionale forten, die deel uitmaken van de buitengordel rond Antwerpen.
Fort Liefkenshoek (Beveren) en Fort Steendorp (Temse) zijn twee buitenbeentjes waarvoor je de provinciegrenzen overschrijdt. Elke fietsroute is gebaseerd op het fietsknooppuntennetwerk, wat toelaat om eventueel meerdere routes te combineren. De routes zijn onderweg niet bewegwijzerd, maar als je het lijstje fietsknooppunten volgt, kan je niet missen. Informatie over de suggestieroutes vind je ook via www.heroverdeforten.be.

STRATEGISCH PROJECT
De provincie Antwerpen organiseert voor de 8e keer de Fortengordel, als publieksevenement in het Strategisch Project Fortengordels rond Antwerpen. Samen met de betrokken gemeenten, vrijwilligers, verenigingen en individuele eigenaars streeft zij naar een zo goed mogelijke instandhouding, restauratie en ontsluiting van de forten. Het Strategisch Project benadrukt de historische, ecologische en maatschappelijke waarde van de forten in en rond Antwerpen. Naast het historische aspect staat ook de hedendaagse invulling van de forten in de kijker. Geïnteresseerde fortliefhebbers vinden heel wat nuttige inhoudelijke informatie via www.fortengordels.be.

Beleidsverantwoordelijke:
Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde bevoegd voor