Immomakelaars, handelaars en stad werken samen aan kwaliteitsvolle bestickering voor panden in Wilde Zee en omgeving

Op 27 juni 2019, over deze onderwerpen: Middenstand, Toerisme

Op initiatief van de handelaarsvereniging van de Wilde Zee en de stad Antwerpen ondertekenden 10 immomakelaars deze maand een charter om de wildgroei van borden en stickers voor handelspanden die te huur of te koop staan, te stoppen. Zij engageren zich om leegstaande panden in de omgeving enkel nog te voorzien van kwaliteitsvolle bestickering. Deze aanpak zorgt ervoor dat niet-ingevulde winkels minder prominent in het straatbeeld aanwezig zijn.

Leegstaande handelspanden zijn eigen aan de dynamiek van de retailmarkt. In het winkelgebied Wilde Zee wordt deze leegstand momenteel extra benadrukt doordat verschillende vastgoedmakelaars meerdere vitrinestickers en uitstekende immoborden (‘V-borden’) aanbrengen op de handelspanden in kwestie. Dat heeft een negatieve impact op het straatbeeld. De handelaarsvereniging van de Wilde Zee kaartte dit probleem bij de stad aan, die de makelaars samenbracht om tot een oplossing te komen.

Charter als engagementsverklaring

Deze maand ondertekenden 10 immomakelaars een charter waarmee ze paal en perk willen stellen aan de wildgroei van borden en stickers voor handelspanden die te huur of te koop staan. In de plaats engageren ze zich om kwaliteitsvolle bestickering te voorzien. Op elk leegstaand pand kan één rechthoekige sticker komen waarop alle relevante makelaars vermeld staan, eventueel voorzien van een aantrekkelijk beeld.

Het charter heeft betrekking op de straten van de Wilde Zee, de Huidevettersstraat, de Schuttershofstraat en Hopland. Makelaars in winkelvastgoed die nog niet actief zijn in het gebied, zullen gevraagd worden het charter mee te ondertekenen. Wanneer wordt vastgesteld dat het charter niet wordt nageleefd, zal de stad in dialoog gaan om tot een oplossing te komen.

“Wij ondertekenden dit charter omdat wij geloven dat de plaatsing van een grote hoeveelheid borden de verhuur of verkoop van panden de heropleving van een buurt echt niet ten goede komt”, vertelt Renske van Roon, vastgoedconsultant bij Prime Retail. “Een pand mag geen marketingtool zijn voor makelaars. Dagelijks zijn wij in contact met nationale en internationale retailers die op zoek zijn naar aantrekkelijke winkelbuurten zoals de Wilde Zee. Zichtbare leegstand met een opbod aan borden schrikt nieuwe spelers af en geeft negatieve publiciteit aan de bestaande zaken. Een stijlvolle sticker met subtiele vermelding dat een pand te huur of te koop is, volstaat."

Schepen voor middenstand en toerisme Koen Kennis: “Ik apprecieer het dat de handelaarsvereniging deze specifieke situatie bij de stad heeft aangekaart, zodat we in overleg met de makelaars een oplossing hebben kunnen uitwerken. Zo kunnen we de aantrekkelijkheid van een winkelgebied als de Wilde Zee met heel actieve handelaars vrijwaren. Iedereen heeft er baat bij dat onze winkels er zo fraai mogelijk uitzien. Bij dit initiatief zijn er alleen winnaars.”

Het charter werd ondertekend door Anker18, CBRE, Clissen Immo, Cushman & Wakefield, Devimo, DG Retail, Hayen Paris, Hugo Ceusters, Made.estate en Prime Retail.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme