Inleefhuis leert jongeren omgaan met geld

Op 28 september 2015, over deze onderwerpen: OCMW, Welzijn

Verantwoord omgaan met geld is belangrijk voor iedere jongere. Afgelopen weekend opende OCMW Antwerpen een inleefhuis dat jongeren vanaf zestien jaar leert rondkomen met hun budget. In september en oktober zullen zo'n 1000 jongeren uit het vijfde en zesde middelbaar een bezoek brengen aan dit tijdelijke project. Ze zullen er tips krijgen over besparen op energie en water, goedkoop boodschappen doen, huishoudelijke administratie…

Recente cijfers van de Nationale Bank van België tonen aan dat het aantal jongvolwassen met financiële problemen stijgt. Ze maken bijna 8 % uit van de mensen die achterstaan met de betaling van consumentenkredieten. Vanuit die optiek werd het inleefhuis opgericht, een samenwerking tussen OCMW Antwerpen en het CAW Antwerpen (Centrum Algemeen Welzijnswerk). Het kadert in de preventie van armoede en schulden bij jongeren.

Het inleefhuis sluit sterk aan bij de leefwereld van jongeren, die binnenkort op eigen benen staan. Het wil hen voorbereiden op de financiële uitdagingen die dat met zich meebrengt, en ook aantonen dat ze hulp kunnen krijgen als het fout loopt.

Het tijdelijke project loopt van 29 september tot 28 oktober 2015 in de Lange Gasthuisstraat 39 in Antwerpen. Scholen werden opgeroepen om het inleefhuis te bezoeken – met resultaat: in september en oktober komen er zo’n  1000 leerlingen van 28 Antwerpse scholen langs. De jongeren krijgen in kleine groepjes een interactieve rondleiding door de verschillende kamers van het huis. Daar krijgen ze tips over besparen op energie en water, goedkoop boodschappen doen en huishoudelijke administratie.

In samenwerking met jongeren

Voor het inleefhuis ontwikkelde OCMW Antwerpen een app die gespeeld wordt per twee en die de bezoekers ondersteunt bij de rondleiding. Een aantal jongeren werkten mee aan die app én het concept van het inleefhuis. Hieronder enkele reacties van twee jongeren, Jondalar en Sebastian (beiden 16 jaar), die het tabletspel samen hebben gespeeld:

“We stonden vooral versteld van alles wat erbij komt kijken als je alleen woont. We schrokken vooral van het lezen van een factuur. Dat was enorm ingewikkeld.”
“Bij de app kozen we advocaat als beroep. We dachten dat we dan het meeste geld zouden hebben, maar een beginnend advocaat verdient veel minder dan gedacht.
“Tips die we zeker gaan toepassen als we alleen gaan wonen: koop niet te snel een eerste auto, want dat is een zeer dure bedoening. En sluit zeker genoeg verzekeringen af.”

Meer informatie over het inleefhuis: http://ocmw.antwerpen.be/ik-zoek-hulp/financi%C3%ABle-hulp/inleefhuis-le....

Financieel risicogedrag bij jongeren

Het Centrum voor budgetadvies en -onderzoek (Cebud), verbonden aan Thomas More, onderzocht financieel risicogedrag bij adolescenten. Hun onderzoek toont aan dat wat jongeren en jongvolwassenen zelf gezien hebben thuis, in hun vriendenkring, op school... de manier bepaalt waarop ze met geld omgaan.

In totaal namen 2447 leerlingen van de 3de graad middelbaar onderwijs deel aan het onderzoek. Gemiddeld hebben de studenten een jaarlijks budget van 2394 euro. Ongeveer 12 % vertoont risicogedrag: geld lenen, weddenschappen aangaan, geld uitgeven dat er eigenlijk niet is… Ongeveer 10 % van de jongeren heeft op dit moment schulden.

Jongeren geven zelf aan dat ze weinig weten over de kosten en gevolgen van zelfstandig wonen. Daarnaast komen ze in aanraking met allerlei (misleidende) reclame tot zelfs agressieve 'verkoopspraatjes' via telefoon, internet, e-mail... Ze geven aan dat ze nood hebben aan meer informatie over budgetteren, sparen en omgaan met reclame en allerhande verleidingen.

Meer informatie over dit onderzoek: http://www.thomasmore.be/financieel-risicogedrag-bij-adolescenten.

Verantwoordelijke schepen: Fons Duchateau, OCMW-voorzitter