U bent hier
Internationale creatieve profielen op D.A.T.E. in Antwerpen

Van 14 tot 18 maart nodigt This is Antwerp dertien creatievelingen van over heel de wereld uit voor de tweede editie van het project Discover Antwerp Through Experience, kortweg D.A.T.E. De internationale gasten verkennen de stad en leren hun lokale evenknieën kennen met het oog op toekomstige samenwerkingen. De week sluit af met D.A.T.E.lab op 17 maart, een gratis congres voor het grote publiek rond creativiteit in de stad.
In Antwerpen zijn maar liefst 18 000 professionals aan het werk in meer dan 8 000 creatieve ondernemingen, goed voor 1 op de 6 ondernemingen in de stad. Niet enkel bekende namen zoals Van Dyck, de Antwerpse zes, Jan Fabre en Tomorrowland vonden in Antwerpen hun voedingsbodem, ook opkomende innovatievelingen voelen zich in de havenstad als vissen in het water.
Toekomstige samenwerkingen stimuleren
Van 14 tot 18 maart 2016 zet This is Antwerp een creatief kamp op om al dat creatief talent in de verf te zetten. Tijdens D.A.T.E. (Discover Antwerp Through Experience) ontdekken dertien internationale gasten de wisselwerking tussen creatieve ondernemers en de stad. De deelnemers zijn afkomstig van over heel de wereld: van Londen, Kopenhagen, Barcelona tot Los Angeles, New York en Tel Aviv. Ze zijn actief in mode, food, muziek, kunst, grafisch design, fotografie, copywriting tot zelfs lichtkunst.
Tijdens de vierdaagse worden ze ondergedompeld in een creatief bad van atelierbezoeken, workshops en brainstorms. Daarnaast is er tijd om Antwerpen te verkennen aan de hand van fietstochtjes en rondleidingen van locals naar de minder bekende plekjes in de stad. 's Avonds dineert de groep telkens met zes nieuwe locals die er kort hun werk voorstellen, met het oog op toekomstige samenwerkingen.
Zo wil mode- en muzieklabeleigenaar Ryan Leech uit Londen lokale muzieklabels ontdekken en wil Shirin Mirachor uit Rotterdam de visionaire Antwerpenaren leren kennen. Deze docente en freelance brandstrategist is alvast erg benieuwd naar de creatieve influencers en kritische denkers van de stad en wil hen een platform bieden om in contact te komen met gelijkgezinde Europese jonge creatievelingen.
Inspirerende slotavond
De week eindigt met D.A.T.E.lab op 17 maart, een gratis congres. Tijdens deze inspirerende avond delen zowel Antwerpse gevestigde creatieve ondernemers Rizon Parein en Ellen Kegels als jong en opkomend talent hun ervaringen. Zo spreken starters Thomas Van Orshaegen (BeatSwitch), Kim Soeffers (Convoi) en Dries Bols (Life Power) over hun visie, hoe ze willen groeien vanuit Antwerpen en waarom ze er hun voordeel doen. Als sluitstuk vervoegen de internationale gasten van D.A.T.E. deze Antwerpse creatieve locals in een panelgesprek. Ze delen er ideeën en ervaringen uit hun thuissteden in relatie tot wat ze ervaren en gezien hebben tijdens D.A.T.E. De avond belooft een inspirerend slotmoment te worden van een bruisende week, waarbij iedereen best practices deelt.
Omwille van de grote interesse is dit congres reeds volzet. Wie geen plaats wist te bemachtigen kan op 17 maart om 19 uur D.A.T.E.lab via Periscope volgen. De link zal via het Twitter-kanaal van This is Antwerp worden meegedeeld: https://twitter.com/_thisisantwerp_
Koen Kennis, schepen voor toerisme in Antwerpen: “Dertien jonge creatievelingen die Antwerpen vier dagen ten volle beleven: een zeer waardevolle ervaring, zowel voor hen als voor de stad Antwerpen. Ik ben ervan overtuigd dat de deelnemers gecharmeerd en geïnspireerd naar huis keren. Hopelijk heeft de stad er na afloop dertien nieuwe ambassadeurs bij.”
Dit is de tweede D.A.T.E. die This is Antwerp organiseert. De editie van november 2014 bracht ook al 12 gasten uit Tokio, New York, Barcelona, Madrid, Kopenhagen, Stockholm, Londen, Berlijn, Parijs, Amsterdam, Rotterdam en Tel Aviv naar de stad.
De internationale deelnemers van D.A.T.E.:
Israël: Hagar Elazari hagarelazari.com
Denemarken: Nana Hagel nanahagel.com
Frankrijk: Nabil Nadifi hypeaintsht.com & artorientedpod.com
Ierland: Oonagh Murphy oonaghmurphy.com
Italië: Luca Domenico Ponticelli lucaponticelli.com
Nederland (Rotterdam): Shirin Mirachor do-you-get-me.com
Nederland (Amsterdam): Margot van der Krogt themakersamsterdam.com
Verenigd Koninkrijk: Ryan Leech inspected.co.uk
Duitsland: Anna Küfner contemporaryfoodlab.com
Polen: Pawel Nolbert nolbert.com
Spanje: Alicja McCarthy we-heart.com
VS: Sean Santiago sean-santiago.com
Zweden: Marta Vargas martavargas.com
Volg D.A.T.E via de hashtag #thisisantwerp en
https://twitter.com/_thisisantwerp_
https://www.facebook.com/thisisantwerp
https://www.instagram.com/thisisantwerp/
Over This is Antwerp
In 2011 lanceerde Visit Antwerpen, een campagne met als doel Antwerpen bij jonge reizigers op de kaart te zetten. Hierbij is de samenwerking met jonge, creatieve locals heel belangrijk. Ze delen nieuwe hotspots, hidden secrets, evenementen en tips & tricks via de verschillende kanalen van This is Antwerp: de website, het geprinte magazine en agenda, de blog, facebook, twitter en instagram. Daarnaast is er ook een mobiele app waarmee jonge bezoekers de juiste adresjes vinden, weg van de platgetreden paden. This is Antwerp kan tot dusver zeker spreken van een succesverhaal, met jaar na jaar stijgende cijfers.
Meer informatie over D.A.T.E. en D.A.T.E.lab is hier te vinden:
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme