Jobtrajecten doen aantal Antwerpse leefloners fors dalen

Op 16 november 2018, over deze onderwerpen: Welzijn

Het aantal mensen dat een leefloon krijgt, is in Antwerpen in het voorbije jaar met meer dan 8% gedaald. Volgens schepen van Sociale Zaken Fons Duchateau  (N-VA) is dat vooral te danken aan de tewerkstellingstrajecten.

Sinds vorig jaar probeert de stad samen met de VDAB leefloners naar een job te leiden, of naar een opleiding die kan uitmonden in een job. “Zo hadden we in 2017 2.073 trajecten en dit jaar stevenen we af op 2.400. Het succespercentage van de tewerkstellingsprogramma’s is 45 procent. Dus één op de twee mensen die we zo begeleiden, gaat weer aan de slag. De cijfers van Antwerpen alleen liggen dubbel zo hoog als die van alle andere centrumsteden samen. Ze sluiten perfect aan bij ons uitgangspunt: niet zozeer mensen in armoede helpen, wel mensen úít de armoede halen.”

Geen asielzoekers

Het effect daarvan zie je volgens Duchateau duidelijk in het slinkende aantal leefloners. “Daar zien we voor het eerst sinds de vluchtelingencrisis in 2015 een grote daling. In oktober 2017 hadden we zo 7.947 mensen die steun trokken via het OCMW, in augustus 2018 waren er dat nog 7.291. De daling zien we ook bij de erkende vluchtelingen onder de leefloontrekkers.”

Dat gaat dus niet om asielzoekers. Die krijgen geen leefloon, maar alleen materiële steun: een bed, bad en brood. Vluchtelingen met een tijdelijke of permanente erkenning kunnen wel een leefloon aanvragen.

“Het aantal Irakezen met een leefloon is zo gezakt van 841 naar 671, het aantal Syriërs van 815 naar 623. Alleen bij de mensen van Afghaanse afkomst, van wie er meer recenter zijn gearriveerd, zien we een stijging, van 705 naar 807. De dalingen zijn zeker verheugend, vooral als je bedenkt dat het aantal erkende vluchtelingen dat zich vestigt in Antwerpen, met gemiddeld zo’n 130 per maand stabiel blijft.” De schepen kijkt wel bezorgd naar het opnieuw toenemende aantal asielzoekers in ons land. Naar schatting zowat de helft van hen zal over gemiddeld negen maanden asiel krijgen en van deze erkende vluchtelingen zullen er heel wat voor kiezen om zich in de stad te vestigen. Al weten experten dat ze in kleinere gemeenten vaak meer kansen hebben om werk te vinden. “We moeten proberen om de instroom in te dammen, anders is het dweilen met de kraan open”, stelt Duchateau.