Leningfonds voor Antwerpse sportverenigingen

Op 26 november 2020, over deze onderwerpen: Sport

Voor sportverenigingen is het vaak moeilijker om een lening te kunnen krijgen. Daarom werd in 2014 het ‘leningfonds sport’ in het leven geroepen. Ruim zes jaar later blijkt dat dit fonds doet waarvoor het werd opgericht: Antwerpse sportclubs een helpende hand bieden bij diverse investeringen in sportinfrastructuur die onder hun beheer vallen.

Investeringen in sportinfrastructuur nemen vaak een grote hap uit het budget van sportclubs. De zoektocht naar extra financieringskanalen om de eigen beschikbare middelen niet volledig uit te putten, gaat zelden van een leien dakje. “En daar proberen we met Sporting A dan ook iets aan te doen”, zegt schepen voor sport Peter Wouters. “Antwerpse sportverenigingen die voldoen aan de voorwaarden, komen sinds 2014 in aanmerking voor een lening voor investeringen die betrekking hebben op de aankoop, oprichting of verbouwing van duurzame sportgerelateerde infrastructuur of voor de aankoop van duurzaam sportgerelateerde materialen die onroerend worden door bestemming. Denk bijvoorbeeld aan de renovatie van kleedkamers, de bouw van een sportlokaal, de pylonen voor de verlichting van sportterreinen enzovoort.”

Duidelijke maatschappelijke doelstelling

Erkende Antwerpse sportclubs kunnen een lening toegekend krijgen vanaf een minimum te ontlenen bedrag van 10.000 euro. Het plafond van het krediet ligt op 125.000 euro. De rentevoet wordt bepaald door de Intrest Rate Swap - een basistarief voor leningen - op de datum van de overeenkomst volgens de looptijd van de lening, vermeerderd met een vaste marge van 2%. “De betaling van de verschuldigde rente wordt opgeschort tot het einde van de looptijd van de afbetaling en kan kwijtgescholden worden door het college indien de sportclubs zich ertoe verbinden om de maatschappelijke doelstellingen van de stad maximaal te realiseren. De beoogde maatschappelijke doelstelling luidt: meer Antwerpenaren sporten of bewegen waardoor de mentale en fysieke gezondheid, de individuele ontplooiing en de samenhorigheid van de Antwerpenaar wordt bevorderd. En dat past natuurlijk perfect binnen de filosofie van Sporting A”, verduidelijkt schepen Wouters. De concrete doelstellingen worden met duidelijke resultaatsindicatoren en jaarlijkse rapportage beschreven in de leningovereenkomst die wordt afgesloten tussen de stad Antwerpen en de leningnemer.

Uitstel van betaling omwille van COVID-19

Sporting A maakte een tussentijdse balans op en stelde vast dat sinds de oprichting van het ‘leningfonds sport’ de stad al 17 erkende Antwerpse sportclubs kon helpen, goed voor een totaal bedrag van ruim 1,25 miljoen euro. Vier clubs betaalden hun lening ondertussen volledig terug en tot op heden zijn er geen sportverenigingen met achterstallige terugbetalingen.

Het coronavirus houdt onze samenleving nog altijd in haar greep en zorgt er dus ook voor dat  sportclubs hun reguliere werking niet kunnen hervatten. De combinatie van gemiste inkomsten en doorlopende kosten stelt de sportverenigingen zwaar op de proef. Binnen het stedelijk compensatiefonds kregen erkende Antwerpse sportclubs daarom onder meer de mogelijkheid om uitstel te vragen voor de afbetaling van hun schulden met betrekking tot het ‘leningfonds sport’. Vier van de veertien clubs met een lopende lening benutten die kans en inmiddels bekrachtigde het college het uitstel van afbetaling. “Deze clubs kwamen altijd de gemaakte afspraken na en hielden zich stuk voor stuk aan het afgesproken betalingsplan. Dan lijkt het me de logica zelve om hen in deze uitzonderlijke tijden wat meer financiële ademruimte te geven”, besluit schepen Wouters.