Luk Lemmens opent de Wonderkamer II

Op 7 oktober 2019, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme), Diamant

Luk Lemmens, voorzitter van de Antwerpse Museumstichting, opende op 12 oktober in het diamantmuseum DIVA de tentoonstelling Wonderkamer II: Wouters & Hendrix. In drie zalen gevuld met ruim 300 objecten nodigt het juweelontwerpersduo, dat dit jaar het 35-jarig bestaan van hun label viert, de bezoeker uit in hun unieke ontwerpersuniversum. De tentoonstelling loopt van 13 september 2019 tot 16 februari 2020.

Met een focus op edelsmeedkunst, juwelen en diamant wil DIVA Antwerpen op de kaart zetten als dé diamantstad in de wereld. Ze vertelt het historische verhaal ervan en toont hoe Antwerpen ook vandaag nog deze positie inneemt. Deze connectie tussen vroeger en nu wordt extra in de verf gezet met tijdelijke tentoonstellingen waarvoor toonaangevende gastcuratoren uitgenodigd worden om een persoonlijke Wonderkamer te maken. Interieurarchitect Axel Vervoordt stelde in 2018 als eerste gastcurator zijn Wonderkamer bij DIVA samen. Nu is het de beurt aan het gevierde juweelontwerpersduo Wouters & Hendrix die niet alleen in Antwerpen en Vlaanderen furore maken, maar ook in het buitenland.

Luk Lemmens, voorzitter van De Museumstichting: "In de 16e en 17e eeuw beschikten meerdere zichzelf respecterende sinjoren over een Wonderkamer. Een kamer waarin exclusiviteit in ieder opzicht van het woord verzameld werd. Het zal dan ook geen verwondering wekken dat DIVA zich in deze bijzondere traditie inschreef. Want hoeveel wonderlijke kamers haar huis met de vaste tentoonstelling ook telt, een diva is een rusteloze ziel die steeds zoekt naar nieuwe artistieke horizonten. Deze artistieke drang naar vernieuwing gaat zeker op het voor het internationaal befaamde duo Wouters & Hendrix die al 35 jaar lang hun artistieke grenzen verleggen. Ook Antwerpen zet blijft zichzelf trouwens als diamantmetropool steeds opnieuw op de kaart zetten dankzij innovatie."