Masterplan en Beslissingsboom zorgen voor kwalitatieve kinderopvang in elke wijk

Op 28 juni 2019, over deze onderwerpen: Kinderopvang

Het college keurde vandaag het Masterplan voor kinderopvang en de Beslissingsboom voor locatieadviezen voor kinderopvang goed. Op deze manier wil de stad Antwerpen ervoor zorgen dat in elke wijk en buurt in voldoende betaalbare en kwalitatieve kinderopvang wordt voorzien. Ze streeft hierbij naar 39 kindplaatsen voor 100 kinderen. Op basis van de Beslissingsboom geeft de stad locatieadvies aan private aanbieders van groepsopvang. Zo kunnen zij beter inschatten waar de nood het hoogst is. Met het Masterplan verzekert de stad Antwerpen nieuwe kinderopvanginitiatieven, waarvan de realisatie nog enkele jaren kan duren én die op een locatie komen waar op dit moment een groot tekort is aan kindplaatsen, dat ze na realisatie nog steeds aanspraak kunnen maken op de toelages van de stad.

De stad Antwerpen investeert in kwalitatieve en toegankelijke kinderopvang. De voorbije jaren nam het aantal kindplaatsen in de private kinderopvang fors toe. In 2017 behaalde de stad Antwerpen de Barcelona-norm. Die bepaalt dat er een plaats in de kinderopvang moet zijn voor minstens 1 op 3 kinderen tussen 0 en 3 jaar.

Deze bestuursperiode legt de stad Antwerpen de lat hoger en streeft ze naar 39%, of 39 kindplaatsen voor 100 kinderen tussen 0 en 3 jaar, in elke buurt of wijk. Daarbij wordt ook rekening gehouden met het percentage van de bevolking dat er aan het werk is. Wanneer dat cijfer hoger is dan het stedelijk gemiddelde, wordt het tekort aan kinderopvang groter ingeschat en omgekeerd. Dit heet de gewogen 39%-norm. In de wijken of buurten waar meer mensen aan het werk zijn is de nood aan kinderopvang immers groter. 

Beslissingsboom kinderopvang

Om deze norm te halen, hanteert de stad de Beslissingsboom kinderopvang. Private aanbieders die nieuwe kinderopvanglocaties willen opzetten, zijn verplicht advies te vragen aan het lokale bestuur. Met deze tool kan de stad hen objectief locatieadvies geven zodat zij weten waar de nood het hoogst is. Een positief locatieadvies is bovendien een vereiste om te kunnen rekenen op toelages of ondersteuning van de stad Antwerpen.

Bij het formuleren van de locatieadviezen houdt de stad Antwerpen rekening met:

het feit of de gewogen 39%-norm al dan niet behaald is in de cluster;
het feit of de gemiddelde inkomens voldoende hoog zijn om kinderopvang met een vaste prijs aan te bieden;
het feit of er voldoende inkomensgerelateerde opvang aanwezig is in de cluster en of opvang met vaste prijs en kinderopvangtoelage de nood aan inkomensgerelateerde opvang (deels) kan opvangen.

Dit locatieadvies wordt steeds gecombineerd met het advies van de dienst stadsontwikkeling/energie en milieu Antwerpen met betrekking tot de lucht- en geluidskwaliteit op de gevraagde locatie.  Indien de lucht- of geluidskwaliteit onvoldoende is, krijgt het initiatief geen positief locatieadvies.

Een negatief locatieadvies is voor Kind en Gezin niet belemmerend om een vergunning uit te reiken. De organisator kan toch beslissen zijn project op die locatie op te starten, maar dus zonder toelage van de stad Antwerpen.

Deze Beslissingsboom zal worden gehanteerd vanaf de goedkeuring van het college.

Masterplan kinderopvang

Met een nieuw Masterplan kinderopvang, dat eerder al door het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) werd goedgekeurd, zorgt de stad ervoor dat grote nieuwe projecten kunnen opgestart worden in wijken die dit het meest nodig hebben.

Het Masterplan mikt vooral op grote (ver)nieuwbouwprojecten waarvan de realisatie enkele jaren kan duren. Een opname in het Masterplan garandeert dat de organisator tegen de realisatietijd nog steeds aanspraak kan maken op de toelages van de stad. Het is immers mogelijk dat tegen de realisatietijd, er een negatief locatieadvies zou gelden (omdat het tekort aan kinderopvang op die locatie tegen dan zou kunnen zijn weggewerkt). Opname in het Masterplan garandeert echter de steun van de stad. Opname in het Masterplan kan twee keer per jaar: op 31 oktober en 30 april.

Die toelages zijn onder meer de kinderopvangtoelage en de pre-subsidie. Via de kinderopvangtoelage betaalt de stad Antwerpen een deel van de kinderopvangfactuur bij opvanginitiatieven met een vaste prijs. Met de pre-subsidie betaalt de stad de subsidies aan het kinderdagverblijf zodat het volgens het inkomen van de ouders kan tariferen.

Naast een positief locatieadvies gelden vanaf 1 oktober 2019 ook extra kwaliteitseisen voor financiële ondersteuning. Zo zijn bijvoorbeeld een buitenruimte, geventileerde leef- en slaapruimtes en een goede pedagogische omkadering noodzakelijk, willen de kinderopvanginitiatieven kunnen rekenen op een toelage of ondersteuning van de stad Antwerpen. 

“Wij streven binnen onze stad naar voldoende, maar zeker ook kwalitatieve kinderopvang voor onze allerkleinsten. Kinderopvang is niet alleen goed voor de ontwikkeling van het kind, maar ook de ouders kunnen op die manier hun professionele dromen verwezenlijken”, vertelt schepen voor kinderopvang Nabilla Ait Daoud. “Via de extra kwaliteitseisen willen we als stad ons steentje bijdragen zodat de kinderopvanginitiatieven binnen onze stad maximale kwaliteit en veiligheid kunnen garanderen.”

Meer info

Geïnteresseerde starters in de kinderopvang kunnen een afspraak maken via regie.kinderopvang [at] antwerpen.be voor meer informatie over de procedures.

Verantwoordelijke schepen: Nabilla Ait Daoud, schepen voor kinderopvang

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is