Mondiaal onderzoek in de kijker!

Op 18 september 2020

Acht studenten ontvangen prijs voor hun onderzoek rond mondiale thema’s.

Sinds 1996 reikt provincie Antwerpen jaarlijks de Prijs voor Mondiaal Onderzoek uit. Met deze prijs wil het provinciebestuur onderzoek m.b.t. het globale Zuiden stimuleren. Hierbij wordt steeds gefocust op verschillende thema’s zoals economie, politiek, cultuur, milieu, gezondheid en geneeskunde.

Ontwikkelingsrelevantie, kwaliteit van het afstudeerproject en originaliteit staan dan weer centraal als beoordelingscriteria.

Op woensdag 16 september volgde op de prijsuitreiking door gedeputeerde voor Mondiaal Beleid Luk Lemmens, de diploma-uitreiking van het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid van de Universiteit Antwerpen en de feestelijke opening van het nieuwe academiejaar door Herman Van Goethem, rector van de Universiteit van Antwerpen.

Luk Lemmens, gedeputeerde van Mondiaal Beleid, reikte de prijzen uit: “We willen studenten tijdens hun hele schoolloopbaan prikkelen en laten nadenken over mondiale thema’s. Op universitair niveau hebben we daarom de provinciale Prijs voor Mondiaal Onderzoek. De Universiteit Antwerpen, met als onderdeel het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid, en het Instituut voor Tropische Geneeskunde zijn hiervoor de ideale partners. De unieke expertise van deze onderwijs- en onderzoeksinstellingen reikt tot ver buiten provincie Antwerpen. Als provinciebestuur benadrukken we dan ook het belang van deze samenwerking.”

In totaal werden acht prijzen uitgereikt.

Vier vanuit het Instituut voor Tropische Geneeskunde:

Dr. Orawan Tawaytibhongs uit Thailand, met de thesis: “Universal Health Coverage for Undocumented Migrant Workers in Thailand. Challenges in Policy Implementation”.

• Dr. Eugene Vernyuy Yeika uit Kameroen, met de thesis: “Self-medication with antibiotics in Africa - Comparative Assessment of Prevalence, Practices and Determinants”.
  • Dr. Olujuwon Justin Ibiloye uit Nigeria, met de thesis: “Effect of community-based ART service delivery along the cascade of HIV care on clinical outcomes among key populations.  A systematic review of the evidence from sub-Saharan Africa and a case study from Lagos state, Nigeria”.
  • Dr. Luna Gongal uit Nepal, met de thesis: “Knowledge, Attitude and Practices about rabies and dog- management in the Nepalese population”.

Drie vanuit het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid (IOB-UAntwerpen):

• Mevr. Angeline Ndabaningi uit Zimbabwe, met de thesis: “A gendered and intersectional conceptualisation of smallholder microfinance and climate adaptation. The case of Zimbabwe”.
  • Mr. Bienvenu Matungulu Tabu uit D.R. Congo, met de thesis: “Education and the Intergenerational Transmission of Income in Urban area of Democratic Republic of the Congo”.
  • Mevr. Roxana Sofia Gómez Valle uit Nicaragua, met de thesis: “What determines women’s intrahousehold decision-making participation in Nicaragua?”.

Een vanuit de Universiteit Antwerpen over een mondiaal thema:

• Mevr. Renee Van Haaren uit Nederland, met de thesis: “Vrouwen dit en mannen dat. Een onderzoek naar genderrollen in de partnerrelatie van Syrische vluchtelingenkoppels”

Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Mondiaal Beleid