Nieuw groen, fietsverbindingen en halte aan toekomstig ziekenhuis ZNA Cadix

Op 15 juni 2022

De omgeving rond het toekomstige ziekenhuis ZNA Cadix ter hoogte van de Kempenstraat onderging sinds begin 2021 een volledige transformatie: er kwam heel wat groen, nieuwe fietsverbindingen en een nieuwe tram- en bushalte.

Stad Antwerpen legde het openbaar domein rond het gloednieuwe ziekenhuis volledig opnieuw aan.

Mobiliteit

Voor de fietsers realiseerde de stad een dubbelrichtingsfietspad en een nieuwe fietstunnel onder het Hardenvoortviaduct. Via die tunnel kunnen fietsers gemakkelijk en snel naar Park Spoor Noord doorsteken.

Een trotse schepen voor mobiliteit Koen Kennis: "Het gaat hier om een druk gebruikte route voor fietsers die vanuit het noorden Antwerpen binnen rijden. Die bollen hier nu over nagelnieuwe, comfortabele fietspaden, tussen de bloemperken en met zicht op de plezierboten in het Kempischdok de stad in. Als ze op hun bestemming aankomen zijn ze wellicht in vakantiestemming. De fietstunnel onder de Hardenvoortbrug is een handige, nieuwe verbinding met Park Spoor Noord, de AP Hogeschool-campus en het ziekenhuis ZNA Cadix, de gelijknamige halte voor het openbaar vervoer, en een deel van het Eilandje. Voor fietsers en voetgangers is het een handige binnenweg, die bovendien de oversteek van enkele kruispunten vermijdt. En uiteraard krijgen de halte ZNA Cadix en het ziekenhuis er binnenkort een Velo-stationnetje bij."

De toegankelijkheid voor auto’s werd beperkt. ZNA kiest met ZNA Cadix uitdrukkelijk voor een stedelijk ziekenhuis, waarbij alternatieve vervoermiddelen primeren ten opzichte van de wagen. Er is geen parkeermogelijkheid meer bovengronds, en de rijweg dient enkel als in- en uitrit voor de ondergrondse parking, de hulpdiensten zelf en leveranciers. De verbinding naar de bedrijven op Asiadok-Westkaai blijft van daaruit mogelijk.

Groenzones

Passanten genieten op de dokken zelf van groenzones met zitbanken tot aan de dokranden van het Kempischdok. Kers op de taart is een ruime openbare tuin, bovenop de ondergrondse parking van het ziekenhuis. De vormgeving van de beplanting is gebaseerd op een portret van een kind. Het symboliseert hoop en leven en is afhankelijk van de seizoenen ook zichtbaar vanuit ziekenhuis. Dit ‘verborgen portret’ dat zichtbaar zal worden wanneer de planten gegroeid zijn is een knipoog naar de mozaïek Dead Skull aan het MAS.

De tuin heeft een oppervlakte van ongeveer 5300 m². In totaal werden er bijna 38.000 vaste planten, 37.000 bloembollen en 26 heesters aangeplant. Het groendak dient ook als buffer voor het hemelwater dat op de ondergrondse bouwlaag valt. Het overtollige hemelwater dat zo wordt opgevangen, wordt naar 6 ondergrondse betonnen putten geleid, die ongeveer 100 m³ aan water kunnen bufferen. Vanuit die putten wordt tevens het groendak besproeid. ​

Nieuwe tram -en bushalte

Het autoverkeer naar de nieuwe ziekenhuissite wordt aan banden gelegd, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de nieuwe tram- en bushalte ZNA Cadix. Tramlijn 1 passeert al langer aan het toekomstige ziekenhuis, maar stopt er voortaan ook. Dat geldt overigens ook voor alle bussen van de reeksen 600 en 700. Sinds 10 juni is de nieuwe halte ZNA Cadix in gebruik voor bus en tram. Er kan dus pal aan het nieuwe ziekenhuis worden op- en afgestapt, wat voor een uitstekende bereikbaarheid zorgt. Tramlijn 1 heeft zijn eind/beginhalte aan P&R Luchtbal, wat een belangrijke bijkomende troef is. Dat geldt ook voor de buslijnen 641, 720, 770, 771, 772, 775 en 776. Tramlijn 1 verbindt heel Antwerpen met het toekomstige ziekenhuis, want de tram doorkruist de hele stad, vanaf P&R Luchtbal tot aan de eindhalte Zuid, inclusief premetrostation Opera waar op diverse andere lijnen kan worden overgestapt.

”ZNA Cadix verwacht 200.000 patiënten en bezoekers per jaar, en voor hen wordt de bereikbaarheid via tram 1, bus en de P&R cruciaal. Dat geldt overigens ook voor de meer dan 1300 personeelsleden van het nieuwe ziekenhuis”, stelt Ann Rombouts, manager Beheer en Innovatie Infrastructuur bij De Lijn. “De halte ZNA Cadix zal een sleutelrol vervullen in het mobiliteitsgebeuren van het nieuwe ziekenhuis”.

Ziekenhuis opent in maart 2023

Els van Doesburg, voorzitter van ZNA en schepen voor gezondheidszorg: “Het nieuwe ZNA Cadix opent in maart 2023. Het wordt een ‘state of the art’ ziekenhuis dat ondanks haar 19 verdiepingen perfect geïntegreerd zal zijn in de buurt. Gecombineerd met de mooie groenprojecten zorgt dit voor een echte meerwaarde in deze wijk. De halte zorgt voor een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer, niet het minst voor onze toekomstige patiënten, bezoekers en personeelsleden."

Koen Kennis - Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie