Nieuw strategisch beleidsplan toerisme

Op 3 juni 2016, over deze onderwerpen: Toerisme

Strategie Toerisme 2016+ is de naam van het nieuwe strategisch plan toerisme voor de stad Antwerpen. Met dit plan wil de stad de toeristische marktpositie van Antwerpen verbeteren.

In Strategie Toerisme 2016+ worden de strategische lijnen uitgezet die de basis vormen voor de werking van Visit Antwerpen, op het gebied van vrijetijds -, meeting- en cruisetoerisme.

Het plan start met een lijst van twaalf strategische uitgangspunten zoals onder meer de positionering van Antwerpen en de beoogde doelgroepen. Een ander belangrijk aandachtspunt is het stimuleren en motiveren van derden om positieve berichten uit te dragen over Antwerpen.

Als basisprincipe kiest de stad voor een groeistrategie gericht op marktpenetratie en productontwikkeling in de bestaande markten (België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en de Verenigde Staten). Daarbij wordt rekening gehouden met de ‘visitor journey cycle’. Deze cyclus beschrijft de verschillende fasen die de bezoeker doorloopt vanaf de eerste oriëntatie op een mogelijke bestemming tot en met het daadwerkelijke bezoek en de reflectie die daarop volgt. 

Op basis van de ‘visitor journey cycle’ en de groeistrategie staan in het plan een aantal projecten rond productverbetering, productvernieuwing, promotie en de organisatie van Visit Antwerpen. Projecten zijn onder meer het nieuwe bezoekerscentrum in Het Steen, nieuwe merkversterkende evenementen rond ‘Diamant, Barok en Mode’ en de diversiteit van de wijken toeristisch uitspelen.

Het nieuwe Strategie Toerisme 2016+ is het derde strategische plan voor toerisme. In 1993 werd het eerste ‘Strategisch Plan Toerisme Antwerpen’ ontwikkeld voor de periode tot 2005, gevolgd door het tweede ‘Strategisch Plan’ in 2006 voor de periode tot 2015. 

Adviesbureau Lagroup werkte Strategie Toerisme 2016+ uit in samenwerking met Visit Antwerpen, de toeristische dienst van de stad. Het plan wordt nog ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is