Nieuwe daguitstap en workshop Port Xpert Shipping promoot werken in de haven al op de schoolbanken

Op 15 mei 2023, over deze onderwerpen: Haven, Onderwijs

Het Havencentrum lanceert een nieuwe daguitstap in de haven en workshop in de klas om het 5de en 6de middelbaar te laten kennismaken met de logistiek-coördinerende sector, de haven en zijn jobkansen.

Dagelijks staan er meer dan 750 vacatures open voor bedienden in de internationale handel en logistiek in de haven van Antwerpen. Mensen warm maken voor de vele interessante jobs in de haven begint op de schoolbanken. Daarom brengt het Havencentrum de haven dichter bij jongeren en laat leerlingen van de derde graad secundair onderwijs met een gloednieuwe activiteit binnenkijken in die boeiende wereld. Port Xpert Shipping is een dagvullend programma in de haven met een bedrijfsbezoek. Daarnaast kunnen scholen ook kiezen voor een begeleide workshop in de klas van een halve dag.

22 leerlingen uit de derde graad Economie-Moderne talen, Economie-Wiskunde en handel van avAnt Provinciaal Onderwijs testten de daguitstap vandaag uit. Via interactieve opdrachten en een bezoek aan een bedrijf in de haven van Antwerpen, ontdekken ze de diversiteit aan beroepen in deze wereldhaven.

Het nieuwe Port Xpert Shipping bereikt dit doel in vier leerfases. Ter voorbereiding maken de leerlingen in de klas kennis met de werking van een haven en zijn goederenstromen via het kaartspel Cardgo. De daguitstap zelf start met een kennismaking met de haven van Antwerpen, de verschillende sectoren en beroepen. Daarna krijgen ze inzicht in de wereldwijde logistieke keten met een educatief bordspel. Ten slotte gaan ze tijdens een bedrijfsbezoek ‘speeddaten’ met medewerkers om hun jobs te leren kennen.

“Hopelijk planten we daarmee een zaadje voor later”, vertelt gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor het Havencentrum en het Provinciaal Onderwijs Antwerpen. “Het Havencentrum brengt scholen en bedrijven dichter bij elkaar. Dit is een van de vele manieren waarop wij als provincie de haven en zijn bedrijven willen ondersteunen. Overigens zetten wij hier ook sterk op in vanuit het provinciaal onderwijs. Dit doen we met duale leertrajecten zowel in het secundair als hoger onderwijs, samen met bedrijven uit de havengemeenschap, en door investeringen in nieuwe technologie of machines in de scholen.”

Om tegemoet te komen aan scholen die niet de tijd hebben om zich te verplaatsen naar de haven, komt Port Xpert Shipping ook naar de klas in de vorm van een workshop. Onder de kundige begeleiding van het Havencentrum gaan de leerlingen een halve dag aan de slag met het bordspel, en kruipen ze zo in de huid van een scheepsagent of expediteur.

Leerlingen krijgen inzicht in de wereldwijde logistieke keten en de internationale handel
tijdens het bordspel van Port Xpert Shipping - Copyright: provincie Antwerpen – Havencentrum, foto: Dieter Daniëls

Onbekend is onbemind

Veel producten die we van 's morgens tot 's avonds gebruiken, zijn via de haven gepasseerd. Een hele keten van mensen zorgt ervoor dat die goederen van ergens ter wereld tot bij ons geraken. Zij werken in de logistiek-coördinerende sector.

Maar weinig leerlingen uit de 3de graad secundair onderwijs zijn vertrouwd met deze beroepen. Met Port Xpert Shipping maken die jongeren op een originele manier kennis met deze belangrijke sector en boeiende jobkansen. Zo worden beroepen zoals expediteur, douanedeclarant, scheepsagent, customerservicemedewerker en yard planner hopelijk even gekend en gegeerd als eventplanner en marketingmedewerker.

Alle vragen afvuren op een scheepsagent, data-analist of planner

Tijdens het bedrijfsbezoek krijgen de leerlingen een dubbele unieke ervaring: niet alleen krijgen ze een blik achter de schermen van een bedrijf, maar ze mogen ook al hun vragen stellen aan verschillende medewerkers in uiteenlopende functies. Hoe ziet je dag er uit? Wat vind je leuk aan je job? Wat vind je minder leuk? Met welk diploma ben je in die job terecht gekomen? Welke voordelen biedt de sector? Dankzij dit open gesprek krijgen de leerlingen een beeld van verschillende beroepen.

De sector steunt het initiatief

Om dit arbeidsmarktgerichte programma zo authentiek mogelijk te maken werkt het Havencentrum nauw samen met de bedrijfswereld. Zo stelden AET, Euroports en DP World hun deuren open voor de pilootklassen. Maar ook de zes beroepsfederaties die deze sector vertegenwoordigen, ondersteunen het project. Het gaat om Alfaport VOKA, de Algemene Beroepsvereniging voor het Antwerpse Stouwerij- en Havenbedrijf (ABAS), de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV), FORWARD Belgium, de Koninklijke Belgische Redersvereniging (KBRV) en het Koninklijk Verbond der Beheerders van Goederenstromen (KVBG). Zij hebben het bordspel inhoudelijk mee vormgegeven en de ontwikkeling ervan mee gefinancierd.

Bovendien ondersteunen zij het Havencentrum in de zoektocht naar partnerbedrijven die tweemaal per schooljaar een klas willen ontvangen voor een speeddate. Elk bedrijf dat deel uitmaakt van de logistieke keten en dat ook jonge potentiële werknemers van morgen wil inspireren, kan nog steeds contact opnemen met Havencentrum.

Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor het Havencentrum