Op naar de wereldtop

Op 17 juni 2021

Vlaanderen is een stapje dichter bij de erkenning van een nieuwe werelderfgoedsite. De kans op een erkenning van de Koloniën van Weldadigheid als werelderfgoed is toegenomen. ICOMOS, het wetenschappelijk comité van UNESCO, gaf positief advies.

Drie jaar geleden deden Nederland en België samen een gooi naar een plaats op de Werelderfgoedlijst voor de Koloniën van Weldadigheid. Ze werkten samen aan een stevig nominatiedossier, maar jammer genoeg besliste het Werelderfgoedcomité in 2018 om de Koloniën voorlopig niet ter erkennen. Toch kreeg het dossier een herkansing, het werd aangepast en vorig jaar ingediend. Alleen werd de beslissing omwille van de coronapandemie een jaar uitgesteld.

Het UNESCO-Werelderfgoedcomité komt volgende maand online samen om onder andere  te oordelen over de nieuwe inschrijvingen op de Werelderfgoedlijst. Door het positieve advies van ICOMOS is de mogelijkheid op een inschrijving op die lijst voor de Koloniën van Weldadigheid redelijk groot. De definitieve beslissing valt tussen 23 en 27 juli. Binnenkort kunnen Vlaanderen en de provincie Antwerpen hopelijk schitteren met een nieuw stukje werelderfgoed. Duimen maar !

Manuela Van Werde - Vlaams Parlementslid