Openluchtexpo met unieke foto’s van eerste V-bom op Antwerpen

Op 15 oktober 2021

De komende twee weken staat er op het Antwerpse Zuid een openluchtexpo die de allereerste inslag van een V-bom op de stad herdenkt, 77 jaar geleden. De tentoonstelling bevat foto’s die nooit eerder vertoond werden.

Antwerpen werd vanaf 4 september 1944 bevrijd van de Duitse bezetter, maar was nog lang niet veilig. Hitler besliste om de stad met zijn ‘vergeldingswapens’, de vliegende bommen, te bestoken. De eerste van die V-bommen, een 14 meter lange V2, kwam op 13 oktober rond kwart voor tien ’s ochtends terecht op de hoek van de Schildersstraat en de Karel Rogierstraat, vlak bij het KMSKA. 32 mensen kwamen daarbij om, 46 anderen raakten gewond. Bij de inslag werden 15 huizen vernield en 500 gebouwen in de buurt beschadigd. De impact was dus enorm.

Burgemeester Bart De Wever: “Vandaag herdachten we de slachtoffers van de eerste V-bominslag in Antwerpen, nu 77 jaar geleden. We mochten één van de  overlevenden ontvangen, namelijk Louisa Rousselle. Zij overleefde de inslag en draagt nog altijd de littekens met zich mee. Haar vader was op slag dood. We gedenken hem ook, als één van de 19.000 overledenen waarvan we de naam reeds via het Namenproject Antwerpen op de website Antwerpen Herdenkt ontsloten.”

Nieuw beeldmateriaal

Recent werd nieuw beeldmateriaal over deze dramatische gebeurtenis teruggevonden. Het zijn wellicht de allereerste foto’s die genomen zijn na de inslag.

De stad zette, in samenwerking met de vzw Herdenking 1ste V-bom Antwerpen, een openluchtexpo op met deze nooit eerder vertoonde beelden. De tentoonstelling geeft ook uitleg over de personen die in beeld komen en de diensten en beroepsgroepen die bij de hulpverlening betrokken waren. In de chaos die de explosie veroorzaakte kwamen niet alleen politie en brandweer in actie, maar ook de passieve luchtbescherming, geallieerde soldaten, leden van de weerstand en de jeugdbeweging.

Koen Palinckx, voorzitter van het War Heritage Institute: “De foto’s die na al die jaren nu naar boven kwamen, werden waarschijnlijk getrokken door een Poolse bevrijder. Vermoedelijk had hij het gevoel iets historisch mee te maken, aangezien hij een vijftiental foto’s maakte op één en dezelfde plek, uitzonderlijk voor die tijd. Het is uniek beeldmateriaal want er zijn bijzonder weinig foto’s getrokken middenin de actie.”

Philip Heylen, voorzitter van de vzw Herdenking 1ste V-bom Antwerpen: “Ik ben blij dat sinds de oprichting van onze vereniging, bijna 20 jaar geleden, de aandacht voor zowel de burgerslachtoffers door de V-bommen als voor de vele gevangenen van het concentratiekamp Dora, is toegenomen. Onze plechtigheden én herdenkingsmomenten dienen om nooit te vergeten!”

Openluchtexpo praktisch

• Van vrijdag 15 tot en met donderdag 28 oktober