PITO Stabroek en BASF Antwerpen streven samen naar een performant en toekomstbiedend onderwijs

Op 18 mei 2022

Met de hypermoderne destillatietorens kunnen leerlingen van PITO en cursisten van SIRA vzw zich nog beter voorbereiden op een job in de chemiesector.

Op maandag 16 mei werden in het laboratorium van PITO Stabroek twee nieuwe destillatietorens ingehuldigd in aanwezigheid van gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Onderwijs, en Jan Remeysen, CEO van BASF Antwerpen. De nieuwe installaties kwamen er na een intensieve samenwerking tussen PITO, het Duitse bedrijf Pilodist en enkele onderwijsprofessionals onder leiding van Bart Roggeman, leerkracht chemie in PITO Stabroek. De kosten van het project, zo’n 300.000 euro, werden gedragen door de provincie Antwerpen, BASF Antwerpen en SIRA vzw, een opleidingscentrum voor procesoperators chemie.

Afstemming op de arbeidsmarkt

“Het provinciaal onderwijs werkt al jaren intensief samen met de bedrijfswereld”, vertelt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Onderwijs. “Als bovenlokale partner hebben we een goed zicht op de regiospecifieke context en noden en dat geldt zeker voor de chemiesector in de Antwerpse haven. Door goed af te stemmen en voortdurend te innoveren willen we kwalitatieve opleidingen aanbieden die zowel aan wensen en noden van de arbeidsmarkt tegemoet komen als aan de noden van leerlingen. Met deze nieuwe chemische installatie in PITO Stabroek maken we deze ambitie ook echt waar.”

Bijna dag op dag één jaar geleden gaf Jan Remeysen, CEO van BASF, een gastcollege aan een aantal zesdejaarsklassen van PITO Stabroek. Hij bezocht toen ook het laboratorium van de school en maakte kennis met de leerkrachten en leerlingen van de opleiding Chemische Procestechnieken. Uit die kennismaking en met de ondersteuning van SIRA VZW ontstond een project dat resulteerde in een unieke chemische installatie die leerlingen in een veilige omgeving klaarstoomt voor een job als procesoperator.

Win-win situatie door samenwerking onderwijs en industrie

Niet alleen de leerlingen van PITO zullen hun vaardigheden kunnen aanscherpen met behulp van de nieuwe destillatietorens. Ook heel wat cursisten van SIRA vzw, een organisatie die werkzoekenden omschoolt naar procesoperatoren, worden opgeleid in het labo van PITO. En met succes. De afgelopen 34 jaar heeft SIRA 1258 studenten aangeworven en 81% daarvan slaagde voor de opleiding. Een groot gedeelte van deze geslaagden werkt bovendien nog steeds in de chemie. Door bij te dragen aan de realisatie van de nieuwe destillatiekolommen bevestigt de organisatie haar vertrouwen in PITO als onderwijspartner.

Ook chemiereus BASF stapte mee in het project. Jaarlijks biedt het bedrijf zo’n 200 stageplaatsen en duale werkplekken aan. Zo’n 80% van de procesoperators van het bedrijf komt daaruit voort en PITO is een van de hofleveranciers. Jan Remeysen, CEO van BASF Antwerpen, benadrukte nog het belang van een goede samenwerking tussen de bedrijfswereld, de overheid en het onderwijs: “We hebben vandaag in Vlaanderen en zeker ook bij BASF dringend nood aan goed opgeleide STEM-profielen. Het is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van iedereen in Vlaanderen om meer jongeren te stimuleren om te kiezen voor een STEM-opleiding. En als we ze die richting uitsturen, dan moeten we ook zorgen voor moderne apparatuur en lesmateriaal en de begeleiding van gedreven en enthousiaste lesgevers. De leerlingen van het 7de jaar Chemische Procestechnieken die we vandaag in het labo van PITO aan het werk zien, staan morgen bij ons op de werkvloer. We zien bij BASF dus elke dag dat de samenwerking tussen onderwijs en industrie zijn vruchten afwerpt.”

Luk Lemmens - Eerste gedeputeerde Provincie Antwerpen