PIVA doneert beschermende kledij voor gezinszorg

Op 5 april 2020, over deze onderwerpen: Onderwijs, Welzijn

Beschermende kledij van voedingsopleidingen biedt soelaas voor Villers vzw #samentegencorona

Zorgmedewerkers binnen en buiten het ziekenhuis zijn de helden van vandaag. Zij verdienen een hart onder de riem én onze hulp. De provinciale school PIVA helpt een handje door de beschermschorten die ze voorzien voor leerlingen en bezoekers bij de voedingsopleidingen te bezorgen aan Villers vzw. “We wensen de medewerkers van Villers en alle anderen in de thuiszorg veel sterkte toe en een veilige werkdag”, aldus Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor Onderwijs.

Tijdens deze coronacrisis is gezinszorg belangrijker dan ooit. De zorgmedewerkers van VZW Villers zijn helden die zich onvermoeibaar blijven inzetten. Gezinszorg Villers VZW staat ouders bij tijdens de kraamzorg, helpt mensen die een dagje ouder worden, maar biedt ook gezinshulp aan families die een extra paar handen nodig hebben.

Gedeputeerde Luk Lemmens, verantwoordelijk voor onderwijs: “De helden van Villers kunnen tijdens hun werk niet steeds de nodige afstand van anderhalve meter bewaren. Ze willen zichzelf en de anderen daarom zoveel mogelijk beschermen met zelfgemaakte mondmaskers maar ook met beschermende kledij. Hierbij kan onze provinciale school PIVA helpen. In de voedingssector is immers het gebruik van beschermkledij voor hygiëne ook vaak van belang.”

Caroline Moens, preventieadviseur gezinszorg VZW Villers en tevens mama van een leerling van PIVA: “Villers heeft 400 medewerkers waarvan een klein team zich momenteel inzet voor coronapatiënten die thuis in quarantaine zitten en patiënten die uit het ziekenhuis ontslagen werden. Het team poetst, verzorgt en maakt eten klaar.  Het coronateam van Villers kan in de toekomst ook ingezet worden in triagepunten of zorghotels.”

Eric van den Hende, TA Financiën: “PIVA beschikt over beschermende werkkledij die in onze school om hygiënische redenen wordt gedragen tijdens voedselverwerking. Onze leerlingen hebben een praktijkuniform maar wanneer dit niet volledig in orde is, gebruiken ze deze wegwerpschorten. Ook wanneer bezoekers de praktijklokalen van bakkerij of slagerij betreden, dragen zij deze beschermkledij. PIVA bezorgt haar voorraad van 150 schorten aan Villers. Het is misschien niet veel, maar alle beetjes helpen. Het coronateam van Villers kan hiermee de komende week overbruggen tot hun bestelling beschermkledij arriveert.”

Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Onderwijs