Plannen voor nieuwe stadscamping Middenvijver naar definitieve vaststelling

Op 12 maart 2021, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening, Toerisme

Stad Antwerpen zal op Linkeroever een nieuwe, kwalitatieve stadscamping ontwikkelen, in de noordoostelijke hoek van park Middenvijver. Hiervoor wordt nu de definitieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan voorgelegd aan de gemeenteraad.

Stad Antwerpen wil op de site Middenvijver op Linkeroever een nieuwe stadscamping realiseren. Momenteel heeft de stad 2 kampeerterreinen, camping De Molen en kampeerwagenterrein Vogelzang, maar die zullen op termijn beide verdwijnen. Met een nieuwe camping wil de stad beter tegemoetkomen aan de noden van de moderne kampeerder.

Er zal ruimte zijn voor alle vormen van kamperen: tenten, vouwwagens, campers, caravans en chalets. Maar ook voor trekkershutten en voor groepsverblijven, die beschikbaar zijn voor jonge globetrotters. De uitbating gebeurt door een private partner.

Schepen voor toerisme Koen Kennis: “We noteerden heel wat belangstelling voor de concessie van de uitbating van de nieuwe stadscamping, het bewijs van de aantrekkingskracht van de locatie en van Antwerpen als verblijfsbestemming. We kregen erg interessante dossiers binnen die we nu bekijken, het is de bedoeling de concessie nog voor de zomer toe te kennen.”

Schepen voor stadsontwikkeling Annick De Ridder: “Met deze definitieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) komen we weer een stapje dichter bij de nieuwe stadscamping. We zijn ervan overtuigd dat dit RUP een ambitieus plan is waarbij we de troeven en vooral de nabijheid van Linkeroever uitspelen om zowel deze parel aan de Schelde als onze stad te ontdekken.”

Plangebied

De  stadscamping krijgt zijn locatie in de noordoostelijke hoek van Middenvijver, op een oppervlakte van ongeveer 5 hectare, ter hoogte van de Halewijnlaan en de Willem Gijsselsstraat op Linkeroever.

Om de camping mogelijk te maken, moest die plek eerst een andere ruimtelijke bestemming krijgen: van woonuitbreidingsgebied naar recreatiegebied met verblijfsmogelijkheden. Daarom werd er een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) opgemaakt. Alle toekomstige ontwikkelingen worden eraan getoetst.

Meer informatie over het project is te vinden op www.antwerpenmorgen.be/stadscamping.

Verantwoordelijke schepenen: Koen Kennis, schepen voor toerisme - Annick De Ridder, schepen voor ruimtelijke ordening