U bent hier
Pop-upproject de Nieuwe Natie opent dit weekend de deuren in shoppingcenter Grand Bazar Antwerp

Op zaterdag 31 oktober en (winkel)zondag 1 november opent de tweede editie van het tijdelijke shoppingproject ‘de Nieuwe Natie’ feestelijk de deuren in het shoppingcenter Grand Bazar Antwerp. Tot en met eind maart 2016 krijgen startende ondernemers een unieke kans om hun winkelconcept of producten uit te testen in het winkelhart van de stad. Tijdens het project wisselen ze elkaar af, zodat shoppers een gevarieerd aanbod blijven ontdekken. In de Antwerpse binnenstad organiseren de handelaarsverenigingen dit weekend verschillende activiteiten in het teken van Halloween.
Dit weekend verwelkomt het bekende shoppingcenter Grand Bazar Antwerp vlak bij de Groenplaats en de Meir een eerste lichting van acht (startende) ondernemers in het tijdelijke winkelpand van de Nieuwe Natie. Op de eerste verdieping van het shoppingcenter openen de pop-upwinkels van Atelier Pistolet, byANOUK, #BITCHPLEASE, DERI3, GOOW, Odette en ville, Paté & C en Souplesse Oblige hun deuren. Met onder meer designmeubelen en interieurdecoratie, trendy sweaters, modieuze dameskleding met een twist, ecologische dans- en yogakleding, lokaal geproduceerde voeding en drank inclusief aperitiefpakketten, handgemaakte juwelen en andere accessoires is er voor elke bezoeker wat wils.
Met de Nieuwe Natie krijgen starters en ondernemers de kans om gedurende een periode van één tot drie maanden hun winkelconcept of producten in de Antwerpse binnenstad uit te testen. Alle deelnemers krijgen professionele begeleiding en coaching. De stad zet het project in de kijker bij shoppende Antwerpenaars, bezoekers en toeristen. Bovendien wil de stad tijdens deze editie extra inzetten op tijdelijke acties zoals productlanceringen en op gelegenheidsevenementen zoals met de eindejaarsperiode en rond Valentijnsdag.
Feestelijke opening de Nieuwe Natie
Tijdens het openingsweekend op zaterdag 31 oktober (vanaf 10 uur) en zondag 1 november (vanaf 12 uur) zet het wandelorkest Die Verdammte Spielerei de straten rond het shoppingcenter muzikaal op zijn kop. Theaterproductiehuis Aksident verrast op zaterdag 31 oktober met een assortiment aan mobiele pop-ups, en op zondag 1 november krijgen shoppende bezoekers stijladvies van Pikz Palace in het kleinste pashokje ter wereld. Op beide dagen krijgen de eerste 100 bezoekers een glaasje cava aangeboden.
Heidi Wittevrongel van Souplesse Oblige is een van de deelnemers: “Ik verkoop via mijn website al een paar jaar ecologische dans- en yogakleding en hoorde van potentiële kopers dat ze de kwaliteit van stoffen en ontwerpen graag ook willen kunnen voelen en ervaren. Voor dansers en yogi’s is souplesse immers cruciaal, zowel voor lichaam als outfit. Die mogelijkheid tot keuren en testen kan ik hun bieden in een pop-upwinkel, zonder investering of engagement op lange termijn. De voorbije jaren heb ik mijn kledinglijn dan ook geregeld in pop-upwinkels te koop aangeboden, zoals bij Atelier Pistolet tijdens de eerste editie van de Nieuwe Natie. Nu leek de tijd me rijp om een stapje verder te gaan en een eigen zaak met een eigen concept en merk te presenteren. Op deze toplocatie hoop ik veel Antwerpenaars én toeristen te kunnen verleiden met de kwaliteit van mijn producten.”
Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme: “De Nieuwe Natie is een unieke test voor het businessmodel van de ondernemers. Het zal hen nieuwe inzichten en ervaringen opleveren, die van pas zullen komen bij de verdere ontwikkeling van hun concept. Als stad die gezond ondernemerschap promoot en ondersteunt, geven we startende ondernemers graag dit leerrijke duwtje in de rug. Kandidaturen voor de periode januari-februari-maart 2015 zijn overigens nog steeds van harte welkom.”
De Nieuwe Natie is een initiatief van de stad Antwerpen in samenwerking met Grand Bazar Antwerp en Unizo. Het project geniet de steun van Agentschap Ondernemen. Meer informatie en een lijst met de eerste lichting deelnemers is te vinden op www.denieuwenatie.be.
Shoppingweekend in teken van Halloween
Tijdens het weekend van winkelzondag 1 november zetten de handelaarsverenigingen in op de viering van Halloween. Op zaterdag 31 oktober organiseert Quartier National opnieuw een Zombie Parade doorheen het modekwartier. De parade voor alle leeftijden gaat omstreeks 14 uur van start ter hoogte van het podium in de Kammenstraat en eindigt op een catwalk op de Theodoor Van Rijswijckplaats aan de Nationalestraat. Voor de best verklede (lees: griezeligste) deelnemers is er een prijs. Ook op feestdag 1 november zijn de winkels open. Tijdens die winkelzondag promoot Beleef Antwerpen VZW op en rond de Meir ‘Halloweenshoppen’ met aangepaste animatie via Fameus/De Kunstbende. Om 14 uur en 15 uur vertrekt een stoet met een fanfare, dansers en verklede jongeren. Op de Wapper zendt Radio FG voor de gelegenheid uit vanuit een Halloweentent.
Gratis wifi voor nog meer shopplezier
Om de beleving tijdens de winkelzondagen nog te versterken, stelt de stad Antwerpen sinds eind vorig jaar voor iedereen gratis wifi ter beschikking op de drukbezochtste plaatsen. Gratis wifi is er onder meer op de centrale winkelas die loopt over de De Keyserlei, de Leysstraat en de Meir tot aan de Boerentoren. Ook op de Groenplaats, de Grote Markt, de Oude Koornmarkt, de Suikerrui en op het Steenplein kan u genieten van gratis wifi. U vindt een overzicht van alle locaties op www.visitantwerpen.be/detail/wifi. De gratis wifi van de stad is beschikbaar onder de naam ‘_Antwerp Free Wi-Fi’.
Vlot in Antwerpen geraken
Het winkelhart van Antwerpen is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Wie met de auto komt, kan gratis gebruikmaken van de parkings aan de rand van de stad. Shoppers kunnen daar hun auto achterlaten en met het openbaar vervoer vlot in het centrum geraken. Een overzicht van alle park and rides staat op www.antwerpen.be/winkelzondagen. In het centrum van de stad zijn er ook verschillende betaalparkings.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme