Provincie toont kunst van Pol Mara en tijdgenoten

Op 5 september 2022, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)

Kunstinstallatie in het provinciehuis biedt unieke blik op diverse collectie

In het provinciehuis kan je in de kunstinstallatie Every Collection Hides Another Collection werk zien van Pol Mara en enkele van zijn tijdgenoten. De installatie naar een ontwerp van kunstenaar Nico Dockx is een unieke toonplek met werk uit de provinciale collectie in wisselende opstellingen. De presentatie rond Mara loopt van 5 september tot en met 14 oktober.

De provincie Antwerpen heeft een 35-tal werken van Pol Mara in haar kunstcollectie, uit opeenvolgende stijlperiodes. In 1992 schonk het echtpaar Mara 23 werken aan het provinciebestuur. Recent mocht de provincie nog vier schilderijen ontvangen uit de nalatenschap van Maria Mara, die in september 2020 overleed.

“Het moge duidelijk zijn dat Maria Mara de kunstenaar en de provincie nader tot elkaar gebracht heeft. In 2008 liet ze in een interview in de Gazet van Antwerpen noteren dat het haar wens was om in het provinciehuis - en niet in een regulier museum - een retrospectieve te organiseren met werk van haar echtgenoot, met de woorden ‘De provincie heeft altijd veel gedaan voor Pol’ ”, geeft gedeputeerde Luk Lemmens mee, bevoegd voor de Provinciale Kunstcollectie. “Samen met Ernest Van Buynder en het gemeentebestuur van Zoersel willen we met een dubbeltentoonstelling de kunstwerken van Pol Mara meer dan 100 jaren na zijn geboorte laten voortleven onder de mensen. Naast een tentoonstelling in Zoersel, tonen we ook werk in het provinciehuis, meer specifiek in de kunstinstallatie Every Collection Hides Another Collection.”

Om het belang van Pol Mara binnen het Belgische artistieke milieu van de 20ste eeuw te benadrukken, maar bovenal ook vanwege de verbindende rol die hij daarin speelde, werd gekozen voor een greep uit de volledige loopbaan van de kunstenaar in confrontatie met kunstwerken van collega-kunstenaars. Naast werk van Mara zie je kunst van onder meer Vic Gentils, Paul Ibou, Camiel Van Breedam, Guy Vandenbranden, Mark Verstockt, Jan Dries en Jan Cox.

De expo is deel van een dubbeltentoonstelling, want tegelijk organiseert cultuurhuis De Bijl in Zoersel onder dezelfde titel een tweede selectie. Die combineert bruiklenen van de provincie met werk uit onder meer de kunstverzameling van Universiteit Antwerpen.

Op 8 december 2020 was het een eeuw geleden dat Pol Mara (1920-1998) als Leopold Leysen werd geboren in Borgerhout. Die verjaardag was de reden voor deze tentoonstelling rond het werk van de Antwerpse kunstenaar. Door de coronacrisis werd het project tot tweemaal toe uitgesteld, maar bijna twee jaar later kon het alsnog gerealiseerd worden.

Installatie in het provinciehuis ontsluit kunstcollectie op verrassende wijze

Met Every Collection Hides Another Collection toont de provincie Antwerpen haar kunstcollectie in al haar verscheidenheid aan een breed publiek. Tussen vijftig palen van vijf meter hoog bieden hangrekken, vitrines en legplanken ruimte voor presentaties. De mobiele en aanpasbare constructie uit gerecycleerd hout is een verrassend maar passend element in het gebouw. Bezoekers kunnen langs en doorheen de installatie wandelen en de werken vanuit verschillende perspectieven bekijken. Regelmatig zijn er andere stukken uit de kunstcollectie te zien. Periodiek ligt de focus op een specifieke kunstenaar of thema. In 2021 ontving de provincie Antwerpen de Prijs Wivina Demeester voor Excellent Bouwheerschap in de categorie ‘Kunst in Opdracht’ voor deze kunstintegratie.

“De kunstcollectie van de provincie Antwerpen kwam de voorbije 50 jaar tot stand en telt ongeveer 2 200 werken. Toen de plannen ontstonden om een nieuw provinciehuis te bouwen, werd ook meteen nagedacht over de provinciale kunstcollectie. Die had tot dan een eerder verborgen leven geleid in gangen, kantoren en vergaderzalen van het vorige provinciehuis”, licht gedeputeerde Luk Lemmens toe. “De locatie van de installatie, in het publiek toegankelijke deel van het nieuwe provinciehuis, is dan ook bewust gekozen. De collectie op een relevante manier tonen, inzetten en reactiveren was het uitgangspunt. Het welslagen van het project stimuleert de provincie om voort te werken aan het beheer, de uitbreiding en de ontsluiting van de kunstcollectie.”

Meer info: www.provincieantwerpen.be > Pol Mara en tijdgenoten

PRAKTISCHE INFO

Wanneer:

5 september tot en met 14 oktober 2022, van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur (gesloten tijdens weekends en op feestdagen)

Waar:

Provinciehuis, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen

Prijs:

Inkom gratis voor individuele bezoekers (geen groepen)

Meer info:

www.provincieantwerpen.be > Pol Mara en tijdgenoten

Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor de provinciale kunstcollectie