Scheldecross verwelkomt alle toppers uit het veldrijden

Op 17 december 2015, over deze onderwerpen: Sport

Op zaterdag 19 december vindt de Scheldecross plaats in Antwerpen. Zowel de nieuwelingen, de junioren, de beloften als de elitedames en -heren strijden voor de zege op een volledig hertekend parcours op en rond het Sint-Annastrand op Linkeroever. Alle toppers van het moment zijn van de partij. Bovendien staat niemand minder dan de Nederlandse ex-wereldkampioen Lars Boom aan de start.

De Scheldecross is een gevestigde waarde op de veldritkalender. Sinds dit jaar maakt de Antwerpse veldrit ook voor het eerst deel uit van de bpost bank trofee, een van de klassementen waarvoor wordt gereden. Het parcours van de Scheldecross kreeg een grondige facelift van parcoursbouwer en ex-veldrijder Erwin Vervecken. De omloop van dit seizoen is grotendeels hetzelfde als dat van het BK-parcours in 2011 maar dan in volledig omgekeerde richting. Ook de passage over de grasheuvel is hertekend. De heuvel is afgetopt en weer aangewerkt, waardoor de renners de heuvel nu vier keer moeten beklimmen.

Boom aan de start

Naast alle toppers van het moment (Van Aert, van der Poel, Nys, Pauwels,…) pakt de organisatie uit met nóg een grote naam: ook de Nederlander Lars Boom staat op het startblad. Voor de wereldkampioen van 2008 (Treviso) wordt de Scheldecross de eerste veldrit sinds het Nederlands kampioenschap in januari 2013. Hij neemt dit jaar in zijn voorbereiding op het wegseizoen een beperkt programma van crossen op, waaronder dus deze Scheldecross.

Programma – Scheldecross zaterdag 19 december

10 uur:  nieuwelingen
11 uur:  junioren
12 uur:  beloften