Schepen Fons Duchateau: “Dit is de wraak van de Marrakesh-regering”

Op 13 april 2019, over deze onderwerpen: Inburgering

Antwerps schepen Fons Duchateau (N-VA) is scherp voor Open Vld en CD&V over de beslissing om in Deurne een asielcentrum te openen. “Dit is de wraak van de Marrakesh-regering”, zegt Duchateau.

was in de vorige legislatuur als schepen bevoegd voor sociale zaken. Ook hij ziet, net als zijn burgemeester, in het asielcentrum een politiek spel door de voormalige coalitiepartners in de federale regering en minister Maggie De Block (Open Vld). Hij schrijft dit op zijn Facebookpagina.

“De opening van een nieuw asielcentrum in Deurne is vooral een tactische zet van Maggie en de Marrakesh-regering”, zegt Duchateau. “’Als we mensen maar boos genoeg krijgen door een overbevraagde stad nog meer te belasten, verzwakken we misschien de N-VA’, hopen Open VLD en CD&V. En bonus, Maggie verbergt haar onkunde in beleidsbeslissingen

door er één aan toe te voegen. Met deze beslissing bewijst ze in ieder geval dat politieke spelletjes belangrijker zijn dan de belangen van de Antwerpenaar én die van de vluchtelingen waarvan ze heel goed weet dat hier geen toekomst voor hen is. Maggie vindt het prima als ze het Vlaams Belang maar kan voeden. Dat is haar de menselijke miserie wel waard.”

Duchateau herhaalt dat dit standpunt niet is ingegeven door een gebrek aan solidariteit. “Deze stad is met kop en schouders de stad die het meest doet voor vluchtelingen”, zegt de schepen. “Van over heel Vlaanderen komen ze hierheen. Met Zo’n 4.500 waren ze. Voor iedere vluchteling die naar Gent ging, gingen er 5 naar Antwerpen. We voeren

een ontmoedigingsbeleid, maar Maggie & Marrakesh moesten hun wraak hebben. Trieste antipolitiek.”

Bron: Gazet Van Antwerpen, 13/04/2019