Sluiting café Turnhoutsebaan wegens drughandel

Op 12 maart 2020, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde het besluit van de burgemeester om een café op de Turnhoutsebaan in Borgerhout te sluiten. De zaak blijft gedurende zes weken, tot en met 19 april 2020, gesloten wegens herhaaldelijke illegale feiten.

De politie stelde vast dat er aanwijzingen waren van aanhoudende overlast met betrekking tot druggerelateerde feiten. Zo merkten ze op dat er regelmatig klanten in het café zaten die niets consumeerden en die in de buurt rondhingen. Bovendien vonden hier in het verleden ook al veelvuldig druggerelateerde feiten plaats.

Tijdens een controle in het café waren er in totaal 29 personen aanwezig. Drie van hen hadden een gebruikershoeveelheid hasj bij zich. Een man die op het toilet zat, opende pas na lange tijd de WC-deur en viel flauw bij het verlaten van het toilet. Bovendien werden er in de rookruimte drie joints en vijf hoeveelheden cannabis/hasj (met een totaalgewicht van 5,28 gram) aangetroffen nadat de zaak doorzocht werd met een drughond. Het café werd na deze controle gerechtelijk verzegeld.

De vaststellingen van de politie tonen duidelijk aan dat in het café herhaaldelijk illegale activiteiten plaatsvinden die te maken hebben met verkoop, aflevering of het vergemakkelijken van het gebruik van drugs. De drankgelegenheid ligt aan een centrale verkeersas, in de buurt van winkels, scholen en haltes voor openbaar vervoer. De aanwezigheid van het café zorgt voor een duidelijk gevaar voor verstoring van de openbare orde in een buurt die al lang gebukt gaat onder de drugproblematiek. Bovendien werd het café al eerder bestuurlijk gesloten omwille van druggerelateerde activiteiten, op grond van artikel 9bis van de drugwet. Daarom is een tijdelijke sluiting van zes weken noodzakelijk om de openbare veiligheid in de buurt te garanderen en de drughandel te ontmoedigen.

Tijdelijke sluitingen

De strijd tegen drughandel is een van de prioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de Drugwet, tijdelijk te sluiten.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever