Sluiting café wegens drughandel

Op 18 december 2019, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde het besluit van de burgemeester om een café in de VIIde-Olympiadelaan te sluiten. De zaak blijft gedurende een maand, tot en met 15 januari, gesloten wegens illegale feiten.

De politie ontving een anonieme melding dat er drugs verhandeld en openbaar gebruikt zouden worden in het café. Daarnaast zorgt het café ook voor geluidsoverlast ’s nachts en zijn er vechtpartijen. Daarom controleerde de politie de zaak. Er was op dat moment geen zaakvoerder aanwezig.

Op het moment van de controle waren er vijf mensen aanwezig in het café. Een van hen had gebruikershoeveelheden cannabis, hasj en cocaïne op zak. De politie voerde ook een controle uit met een drughond. Op aanwijzen daarvan werd achter de discobar, in een doos met piepschuim, 1 gram cocaïne gevonden. De hond reageerde ook in het toilet. In het café was bijna geen cash aanwezig. De zaak werd hierna gerechtelijk verzegeld.

De vaststellingen van de politie wijzen erop dat in het café herhaaldelijk illegale activiteiten plaatsvinden die te maken hebben met de verkoop, aflevering of het vergemakkelijken van het gebruik van drugs. De eigenaar vergemakkelijkt de illegale activiteiten door zijn zaak onbeheerd achter te laten. De aanwezigheid van deze zaak zorgt voor een duidelijk gevaar voor verstoring van de openbare orde. Een sluiting van een maand is noodzakelijk om de drughandel te ontmoedigen en de openbare veiligheid te garanderen en drugkopers en -verkopers te ontmoedigen.

Tijdelijke sluitingen

De strijd tegen drughandel is een van de prioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de Drugwet, tijdelijk te sluiten.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever